Zuid-Koreaanse regering stopt hulp als reorganisatie bij Hanjin mislukt
Hanjin Shipping, de Zuid-Koreaanse rederij die onlangs nog door Nederlandse verladers is gekozen als ’s werelds beste containerrederij, verdubbelde in het tweede kwartaal van 2016 zijn negatieve jaarresultaat tot over de 400 miljoen USD.
Reorganisatie
Ondanks dat Hanjin de vervoerde volumes zag stijgen, zijn de overcapaciteit en dalende zeevrachttarieven de oorzaken van de oplopende verliezen. Hanjiin Shipping zit middenin een reorganisatietraject, nadat de liquiditeit onvoldoende bleek om leningsverplichtingen na te komen. Dit jaar zou namelijk 2,17 miljard USD aan leningen moeten worden afgelost. De container carrier probeert met lokale bedrijven en banken nieuwe afspraken te maken en moet begin september 2016 een plan presenteren dat aangeeft hoe zij aan de betalingsverplichtingen gaan voldoen. Hanjin wil drie jaar uitstel, zodat het werkkapitaal tevens aangewend kan worden voor de verdere reorganisatie.
Regeringshulp
De totale schuld bedroeg eind 2015 bijna 5 miljard USD. Eind mei gaf Korea Development Bank, een van de grootste kredietverstrekkers, al wel verdere toestemming om door te gaan met het herstelprogramma. De Zuid-Koreaanse regering die eind 2015 Hanjin nog te hulp wilde schieten met de zogenoemde ‘noodzakelijke’ investeringen in containers met een capaciteit tot 21.000 teu - Hanjins schepen zijn niet groter dan 13.000 teu – zou nu, zo melden Zuid-Koreaanse Media, hebben aangeven de rederij niet langer te hulp te schieten wanneer de reorganisatie mislukt.