Wie zit er te wachten op de redding van Hanjin?
Lang werd er gedacht dat grote rederijen wel zouden overleven. Met de surseance van de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin wordt de zeevaart geconfronteerd met onbetaalde rekeningen en goederen die niet op tijd aankomen. Zuid-Koreaanse media waarschuwden enkele weken geleden al dat een faillissement dreigde.
Malaise door dalende zeevracht tarieven
De daling van de zeevrachttarieven van de afgelopen anderhalf jaar heeft nu tot gevolg dat er in de malaise geen reddingsoperatie volgt van de schuldeisers. Hiermee is volstrekt onduidelijk geworden wat er met de 95 schepen van Hanjin en de capaciteit van 620.000 TEU gaat gebeuren. De grootste schuldeiser, de door de Zuid-Koreaanse staat gecontroleerde Korea Development Bank, gelooft niet in een redding van Hanjing: een nieuwe kapitaalsinjectie wordt vergeleken met het gieten van water in een gebroken glas. Nadat het eerder wel instemde met een reddingsplan werd de staatsbank de grootste aandeelhouder.
Stijging van de zeevracht tarieven van tijdelijke aard?
Op korte termijn zullen de zeevracht tarieven ongetwijfeld gaan stijgen. Het onderbrengen van volumes bij andere rederijen leidt tot vraagstijging in een situatie van minder aanbod. Bij een daadwerkelijk faillissement van Hanjin is de grote vraag wat er met de schepen gaat gebeuren. Het slopen van schepen bleek de afgelopen maanden goedkoper dan ze te verhuren tegen de huidige tarieven. Maar het aantal bleek onvoldoende om de marktprijs te stuwen. Dat aantal van Hanjin is nu een stuk groter en de sector zelf zit niet op de redding van Hanjin te wachten.
Effect van een faillissement van Hanjin
Toch blijft de vraag wat het daadwerkelijke effect van een faillissement zal zijn. De meeste schepen van Hanjin zijn gehuurd en kunnen door anderen gehuurd worden. Daarnaast zijn er al geluiden dat de andere Zuid-Koreaanse partij, Hyundai Merchant Marine (HMM) interesse heeft in de koop van de schepen die eigendom zijn van Hanjin. Gezien de koerswinst van Hyundai over de afgelopen week, zijn er nog steeds beleggers die vertrouwen hebben in de sector.