Haven Rotterdam moet snel problemen oplossen
De mondiale rederijen zijn momenteel bezig met een herschikking. De verhoudingen en allianties tussen de rederijen zijn de afgelopen maanden behoorlijk gewijzigd. Dat komt door de economisch lastige situatie waarin de rederijen zitten. China heeft te kampen met lagere groeicijfers en op de containervrachtmarkt begint de overcapaciteit structurele vormen aan te nemen. Wat de recente fusies, overnames en gewijzigde allianties gaat betekenen voor de vaarroutes is nog onduidelijk. De rederijen zullen opnieuw gaan bepalen welke havens ze aandoen, hoe vaak ze dat doen en bij welke terminals ze containers laten laden en lossen. Stabiliteit van de Haven Rotterdam is dan ook de komende periode zeer gewenst. De werkgevers en vakbonden in de Rotterdamse haven zijn nog steeds aan het praten over een sociaal akkoord. Het is met het oog op de concurrentiepositie met Hamburg en Antwerpen zaak om op korte termijn tot een akkoord te komen. Wil Rotterdam ook de komende vijftig jaar de grootste containerhaven van Europa blijven, dan zal Rotterdam daarnaast ook snel de aanloopproblemen van de twee nieuwe en geautomatiseerde containerterminals op de Tweede Maasvlakte moeten oplossen. De rederijen zullen zich steviger opstellen en willen garanties over snelle havenafhandeling.