Containerrederijen stellen hogere eisen
De wereldhandel groeit minder dan voorbije jaren, waardoor de containerterminals mindere tijden beleven. De tarieven van de terminals liggen onder druk, veroorzaakt doordat de containerrederijen steeds meer gaan samenwerken en allianties oprichten. De Haven Rotterdam staat er nog goed op bij de rederijen. Maar deze rederijen hanteren meer en meer Value Based Contracting. Uitkijken dus.
Efficiency verhogen
De containervaart heeft te kampen met historisch lage vervoerstarieven door een structurele overcapaciteit. Daarbij worden er steeds grotere schepen ingezet, zodat piekbelastingen op terminals toenemen. De rederijen brengen de containers naar de havens met de laagste kosten. Terminals moeten daarom hun efficiency verhogen door meer van IT-mogelijkheden gebruik te maken.
Lading van andere rederijen
Havens met een hoge efficiency, een ongehinderde nautische toegang voor de allergrootste schepen en een strategische ligging zullen overleven. De Haven Rotterdam loopt voorop in ontwikkelingen, maar de Haven Hamburg en Haven Antwerpen krijgen het vanwege slechtere bereikbaarheid moeilijk. Door de nieuwe samenwerkingsverbanden worden nieuwe en andere keuzes gemaakt. Terminals moeten naast de lading van hun eigen zusterondernemingen op zoek naar lading van andere containerrederijen.
Value Based Contracting
Het uit Denemarken afkomstige APM Terminals – dochteronderneming van A.P. Møller-Maersk - exploiteert wereldwijd 72 terminals, waarvan twee in de Haven Rotterdam. Hoewel de nieuwste op de Tweede Maasvlakte de meest geautomatiseerde is, functioneert de terminal slechts ten dele door vele softwareproblemen. Deze problemen dienen snel opgelost te worden. De rederijen stellen hogere eisen in hun contractonderhandelingen. Zij sturen meer en meer aan op variabele afrekening. Bij deze zogenaamde Value Based Contracting worden terminals beter gehonoreerd als ze het aantal vooraf vastgestelde containerafhandelingen behaalt en slechter indien het aantal achterblijft.