Het CIF-dilemma: Laat u zich (niet) Fobben?
De verleiding om op basis van Cost Insurance Freight (CIF) uw deellading (Less than Container-load, ofwel losse cubic meters) naar Nederland te laten verschepen, is bijna niet te weerstaan. Immers: het is de eenvoudigste manier. U hoeft niet met een Freight Forwarder te onderhandelen over de zeevrachttarieven; het is een kwestie van wachten op de boot die in de haven aankomt. Het is bijna te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. CIF De Commercial Invoice die u van uw leverancier ontvangt, vermeldt de incoterm CIF. Dit betekent dat de leverancier het transport tot en met de aankomst in de haven Rotterdam geregeld heeft. De kosten staan meestal keurig op de factuur vermeld; en inderdaad: de kosten vallen u best mee. Gemak U ontvangt na een aantal weken keurig bericht van de Nederlandse firma die zich bezighoudt met de verdere afhandeling zodra uw container te Rotterdam gelost wordt. Tevens ontvangt u een keurig overzicht van de kosten die zij bij u in rekening brengen voor het uitpakken van uw goederen uit de (deel)container, de administratieve kosten en de verdere doortransportkosten naar uw afleveradres. Ook het verrichten van de Douane-inklaring is geen probleem. U machtigt de firma om voor u de Douane-inklaring te doen: Een loket, een contactpersoon; gemak dient de mens. Prijskaartje De factuur die u krijgt toegezonden, doet u beseffen dat gemak wil een prijskaartje heeft. Hoe kan dat de kosten hier in Nederland zoveel hoger liggen dan de kosten die uw leverancier aan u berekende terwijl in deze kosten ook nog eens de zeevrachtkosten tot aan Rotterdam zijn opgenomen? U heeft zich laten foppen. FOB Wat is er aan de hand? U heeft zich laten foppen door niet te *Fobben*. Door Free on Board te boeken via een Nederlandse Freight Forwarder was u vele malen goedkoper uitgeweest. Uw leverancier heeft u inderdaad verleid met lage tarieven. Hij heeft in zijn eigen land de vracht *Freight Prepaid* geboekt bij de Freight Forwarder die aan hem de hoogste prijs betaalde. Hij rekent aan u kosten door voor het transport, maar in plaats van inkoopkosten af te rekenen aan de Freight Forwarder ontvangt hij van hem zelfs een bonus. Drie keer raden wie de bonus heeft betaald.