Haven Rotterdam goedkoper dan Hamburg
Door: Pieter Lalkens
Gepubliceerd: Financieel dagblad (FD) maandag 28 maart 2016, 20:30
Krantentitel: ‘Rotterdamse route naar Beieren goedkoper dan Hamburgse’
In de strijd met de Hamburgse haven om de gunst van Zuid-Duitse ondernemers heeft Rotterdam een kostenvoordeel. Hamburg heeft echter een ander pluspunt: er rijden dagelijks veel meer treinen van en naar Zuid-Duitsland, wat voor bedrijven meer flexibiliteit betekent.
Dit blijkt uit een onlangs gepubliceerde analyse van het gerenommeerde Britse onderzoeksbureau Drewry. De bevindingen zijn van belang omdat de Rotterdamse haven de komende jaren meer vervoer uit het economisch welvarende Zuid-Duitsland naar zich toe wil trekken. In die regio is de groei hoger dan in Noordrijn-Westfalen, de deelstaat waarop Rotterdam zich traditioneel richt.
Lage 'ad hoc'-tarieven
Opvallend in de analyse is het lagere railtarief vanuit Rotterdam. Veel spoorgoederenvervoerders klagen juist over de hoge gebruiksvergoeding die ze in Nederland voor het spoor moeten betalen.
Analist Stijn Rubens van Drewry vermoedt dat de 'ad hoc'-tarieven — dus niet de tarieven die voor regelmatig railvervoer voor een langere periode worden afgesproken — vanuit Rotterdam lager zijn. 'Misschien heeft Rotterdam meer honger', aldus Rubens. In andere woorden: Rotterdam probeert in te breken in de markt die altijd is gedomineerd door Hamburg.
Het is niet voor niets dat het Havenbedrijf Rotterdam onlangs ongeveer honderdvijftig verladers en expediteurs uit Zuid-Duitsland ontving voor een tweedaags bezoek aan de haven. Hoewel de bijeenkomst een hoog marketinggehalte had, is zo'n evenement in de ogen van Rubens van belang. 'Daarmee kan Rotterdam de aandacht op zich vestigen als alternatief voor Hamburg.'
Veertigvoetscontainer uit Shanghai
Drewry heeft de kosten naast elkaar gelegd voor het zee- en railvervoer van een extra grote veertigvoets-container van Shanghai naar de belangrijke Zuid-Duitse steden, waaronder Neurenberg en München. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele verschillen in bijvoorbeeld douanekosten, inspectietarieven en fiscale regimes. 'Maar zo veel maakt dat per container niet uit', zegt Rubens.
Een ondernemer in München die vanuit Shanghai een container met goederen wil importeren is via de Rotterdamse haven gemiddeld $1874 per container aan vervoerskosten kwijt. Dat is $70 minder dan via Hamburg. Ook voor Neurenberg en Stuttgart is de Rotterdamse connectie goedkoper dan de Hamburgse of Antwerpse.
Antwerpen het snelst
Rotterdam is zelfs het goedkoopst van alle Noord- en Zuid-Europese havens waarmee de hoofdstad van Beieren verbindingen heeft. Antwerpen is met iets meer dan $2000 per container nog duurder dan Hamburg.
Antwerpen is met 30 dagen het snelst, Hamburg komt daarna met 32 dagen terwijl Rotterdam er 33 dagen over doet.
Daar staat tegenover dat Hamburg en Antwerpen volgens Drewry een iets snellere verbinding bieden. Antwerpen is met 30 dagen het snelst, Hamburg komt daarna met 32 dagen terwijl Rotterdam er 33 dagen over doet. Antwerpen profiteert van de snelle zeeroute van de rederij-alliantie 2M. Maar volgens analist Rubens is snelheid voor de meeste vervoerders van minder belang. 'Veel van hen kijken toch het meest naar de kosten.'
Meer treinen
De Duitse ondernemers die recent op bezoek waren in Rotterdam, wezen echter op een groot pluspunt van Hamburg. Vanuit die stad rijden rond de twintig treinen per dag naar het het zuiden, terwijl dat er vanuit Rotterdam zes per week zijn. Ook Drewry ziet dat in zijn analyse als een groot voordeel van Hamburg. 'Het biedt veel meer flexibiliteit én zekerheid voor bedrijven.'
Bovendien moet Rotterdam niet-financiële drempels zien te overwinnen. 'Duitse bedrijven doen toch het liefst zaken met de Duitse douane', noemt een vertegenwoordiger van een Duitse belangenorganisatie als voorbeeld. Rubens vult aan: 'De Duitse auto-industrie vervoert al lange tijd via Hamburg. Het kost tijd om dat te veranderen.'