Singapore de grootste containerhaven ter wereld?
Singapore is het knooppunt tussen Europa, het Midden-Oosten, China, Japan en Australië. Daarom is Singapore bezig om miljarden te investeren in de aanleg van een nieuwe haven met een capaciteit van 65 miljoen containers per jaar. Als deze capaciteit benut wordt, dan is Singapore de grootste containerhaven ter wereld.
Kunstmatig schiereiland
Aan de zuidwestkant van Singapore wordt het kunstmatige schiereiland Tuas opgespoten in de vorm van een hand met vier vingers. De eerste vingers van het schiereiland moeten in 2027 gereed zijn. In dat jaar loopt het huidige huurcontract van het Singaporese havenbedrijf af. De containerterminals die het dichtst bij de stad liggen, verhuizen als eerste. Op de dan vrijgekomen ruimte moet een geheel nieuwe stad gebouwd worden.
Succes geleide democratie
Singapore wil de concurrenten voorzijn. Naast de grootste concurrent China, wil Indonesië fors investeren in zeevaart en havens. En aan de overkant van Singapore ligt de Maleisische haven Tanjung Pelepas, die wél de ruimte in overvloed heeft om zwaarbeladen containers af te handelen. Singapore kan concurrenten alleen maar voorzijn door de meest geavanceerde en daardoor meest efficiënte haven te bouwen. De bestuurders van Singapore zien de bouw van de nieuwe haven als voorbeeld van het succes van de geleide democratie en zien zichzelf als leiders die zich niet laten hinderen door het gebrek aan ruimte van Singapore.