COSCO beschouwt Haven Rotterdam als de belangrijkste haven van Europa
Vanwege zijn strategische ligging als eindpunt van de maritieme route en als eindpunt van de route over land heeft China Ocean Shipping Company (COSCO) voor 125 miljoen euro een 35%-belang genomen in de Euromax-terminal in Rotterdam. Nadat het onlangs al een overeenkomst tekende om een meerderheid te verwerven in de haven van Piraeus (Griekenland), nam COSCO het aandeel in Rotterdam over van het eveneens in Hong Kong gevestigde Hutchison Port Holdings. COSCO voorzitter Xu Lirong beschouwt Rotterdam als de voornaamste haven in Europa.
Capaciteit uitbreiden
Op de volledig geautomatiseerde terminal in de noordwesthoek van de Maasvlakte – direct aan de Noordzee -, die bijna 6 jaar geleden in 2010 startte, worden de schepen van de rederijen Cosco, “K”-Line, Yang Ming en Hanjin afgehandeld. Vanwege de groei-verwachting van het aantal containerschepen voorziet een tweede ontwikkelingsfase erin om de jaarlijkse capaciteit van 2,55 miljoen TEU op te drijven naar 3,2 miljoen TEU.
Conflict
Saillant detail bij de Rotterdamse investering van COSCO is het mogelijke optredende conflict met COSCO’s alliantiepartner CMA GGM, dat voor 10% participeert in een consortium dat eigenaar is van de concurrerende Tweede Maasvlakte containerterminal Rotterdam World Gateway.