{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Branche offices Duitsland en Turkije

The Freight Hero, met hoofdkantoor in Nederland, heeft twee zelfstandige branche-offices: in Duitsland te Bad Bentheim (Gildehaus) en in Turkije te Izmir. In Gildehaus zit met een groot warehouse het logistieke centrum voor zowel Nederlandse als Duitse klanten. De branche office in Izmir treedt zowel op als zelfstandige expediteur in Turkije voor Turkse bedrijven als ook als eigen lokale agent voor de Nederlandse klanten die importeren en exporteren van en naar Turkije.

Nederland-Turkijespecialist

Zaken doen met Turkse bedrijven is niet altijd eenvoudig. Indien er import- of exportactiviteiten plaatsvinden, is het handig om met een echte specialist samen te werken. Turkije is immers geen lid van de Europese Unie. The Freight Hero is een Turkije-specialist. Met zowel aan Nederlandse zijde als aan Turkse zijde expediteurs die hun vak verstaan. Een enorm netwerk heeft The Freight Hero tot zijn beschikking. Vragen over douanezaken? The Freight Hero heeft de antwoorden.

ATR-Certificaat

Koop je goederen in Turkije, dan heb je een ATR-certificaat nodig. De Turkse herkomst ligt vast in dit certificaat. De Turkse leverancier kan met behulp van The Freight Hero te Izmir zo'n certificaat aanvragen bij de Turkse douane. Voor de meeste producten zijn er geen invoerheffingen bij de inklaring in Nederland. Indien je goederen wilt exporteren van Nederland naar Turkije, dan heb je naast een ATR-certificaat ook een Export Document nodig. Met dit document mogen de goederen de Europese Unie verlaten.

Import

Veel Nederlandse bedrijven importeren vanuit Turkije onder andere kleding, lederwaren, levensmiddelen, ijzer en staal, natuursteen en auto-onderdelen. In 2023 voor bijna 6 miljard euro.

De Turkse Lira

De Turkse Lira is tov de dollar en de euro erg in waarde gedaald, waardoor de kosten voor levensonderhoud in Turkije erg hoog liggen gezien de lage koopkracht voor de Turkse mensen. Onder druk van de Turkse regering heeft de Centrale bank de rente verlaagd. De koers van de Lira is daardoor gekelderd. Voor de Turken is importeren daardoor een stuk duurder geworden. In oktober 2022 was de inflatie op een hoogtepunt van 85%. Eind 2023 bereikte deze 65% en zal midden 2024 even oplopen tot 75%, waarna deze geleidelijk naar verwachting zal afnemen naar zo'n 50% eind 2024. De Centrale bank heeft de rente inmiddels weer verhoogd en de Turkse economie lijkt de vruchten te gaan plukken van deze normalisering.

Covid

In het recente verleden hebben veel bedrijven hun productie verlegd van Turkije naar China. Tijdens de Covid was China behoorlijk op slot, de aanvoerlijnen naar Europa verstoord en de handelsoorlog tussen de VS en China zorgde voor veel instabiliteit. Ook de arbeidskosten stegen behoorlijk door in China. Gevolg was dat het importeren vanuit Turkije weer is toegenomen.