Waarom de tarieven schommelen in de zeevracht
Als je importeert vanuit Azië, en in het bijzonder China, kunnen de prijzen voor het transport soms per week veranderen. Vaak zijn deze prijsveranderingen voor u als importeur erg onlogisch en onduidelijk.
Één van de lastige aspecten van het importeren uit Azië is dat de prijzen voor het transport constant wijzigen. Dit is natuurlijk lastig als u drie maanden van tevoren bij het berekenen van de prijsstelling, voor uw te importeren goederen, de transportkosten moet meerekenen. The Freight Hero geeft afhankelijk van de laadhaven bij haar online prijzen altijd de tarieven voor de lopende week of lopende maand. Aan de hand van de genoemde prijzen op onze website weet u direct wat het transport deze week of deze maand kost. Wanneer uw goederen op een later tijdstip cargo ready zijn, dan kunnen wij u op verzoek een inschatting geven van de ontwikkeling van de prijzen. De algemene tendens is terug te vinden op de internationale Freight Index. Het blijft echter altijd een inschatting. Wanneer uw goederen klaar zijn om verzonden te worden, zal The Freight Hero u altijd de actuele en beste prijs aanbieden om uw goederen te importeren of te exporteren. De ene keer zal het transport op een later tijdstip goedkoper uitvallen, de andere keer wellicht iets duurder. Natuurlijk houden wij u bij prijswijzigingen altijd op de hoogte.
Welke aspecten zijn van invloed op de prijzen?
- De brandstofprijzen. De grootste kostenpost voor een vrachtschip of een vliegtuig is de brandstof. De brandstofprijzen zijn onder andere afhankelijk van de politieke situaties in olie-exporterende landen en de koers van de dollar.
- Vraag en aanbod. Een eerste les in de economie is dat de prijzen dalen als het aanbod groot is, en de prijzen stijgen als er krapte is bij het aanbod. Op het moment dat meer vervoerders zeevrachtschepen inzetten op bepaalde trajecten, dan kunnen de prijzen gaan dalen bij een gelijkblijvende vraag. Wanneer ineens veel meer geïmporteerd wordt, dan stijgen de prijzen voor zowel de Full Container Load als de Less then Container Load.
- Tekort aan schepen. Wanneer de internationale handel groeit, zal de vraag naar transport stijgen. In dat geval zijn meer schepen nodig. Indien de oude schepen echter uitgediend zijn, zijn nieuwe vrachtschepen nodig. Het kan echter jaren duren voordat nieuwe schepen ingezet kunnen worden. In deze periode kunnen de prijzen voor het transport stijgen.
- Investeerders die meer winst willen zien. Zoals bij alle bedrijven, zal ook bij transportorganisaties de wens bestaan om de winst te optimaliseren.
- Marktaandeel. Transportbedrijven zullen hun marktaandeel willen vergroten en minstens behouden. Op het moment dat concurrenten hun prijzen verlagen om een groter marktaandeel te bemachtigen, zullen veel vervoerders meegaan in de prijsdaling.
- Politiek ingrijpen. Prijzen kunnen ook wijzigen door veranderende overheidsregels, oorlogen, revoluties en stakingen.
- De algemene wereldeconomie. De af- en toename van de algehele wereldeconomie is van invloed op de uiteindelijke prijs die u voor het transport betaalt.
Bovenstaande aspecten zijn grofweg opgenomen in drie toeslagen die de transportsector heft:
- de Peak Season Surcharge (PSS): vraag en aanbod gerelateerd.
- de General Rate Increase (GRI): Prijsverandering (meestal een stijging) die vervoerders voor bepaalde routes en bepaalde containersoorten doorvoeren.
- en de Bunker Adjustment Factor (BAF): brandstofprijs gebaseerd.