Voorkom demurrage
Bij zeevrachttransport komen soms vertragingen voor, hetgeen voor u als klant extra kosten met zich kan meebrengen. Kosten, waar u waarschijnlijk van tevoren geen rekening mee had gehouden. Iedere freight forwarder heeft er helaas af en toe mee te maken. De meeste kosten zijn, door het transport doordacht te organiseren, te voorkomen. Andere kosten zijn soms niet te voorkomen.
Verschillende oorzaken
Eén van deze onvoorziene kosten kunnen de demurrage kosten zijn, of in goed Nederlands ‘overliggeld’. Wanneer een volle container aankomt op de kade in Rotterdam, Antwerpen of Hamburg, is de standaard demurrage meestal tussen de drie tot vijf dagen om de container verder te transporteren. Sommige rederijen hanteren hiervoor werkdagen, anderen kalenderdagen, waardoor het met een weekend ertussen al snel krap kan worden. Het tellen van de dagen begint bovendien al op de dag dat de container binnenkomt. Als dat ’s avonds om 23.00 uur is, dan is de eerste dag al snel voorbij. Om de extra kosten te voorkomen, probeert The Freight Hero altijd extra demurrage (free time) te boeken. Dit geeft extra speling bij vertragingen of controles. Natuurlijk probeert The Freight Hero de goederen, bij aankomst in de haven, zo snel mogelijk van de kade te halen en te transporteren. Indien dit echter door externe factoren, zoals een fysieke douanecontrole, niet lukt, dan kunt u met de vooraf aangevraagde extra free time veel besparen.
De demurrage kan door verschillende oorzaken ontstaan:
- U krijgt van uw leverancier niet op tijd de benodigde documenten voor de douane. Zonder deze documenten krijgen wij geen toestemming van de douane om de goederen mee te nemen uit de haven. De goederen moeten blijven staan in de haven tot alle documenten aanwezig zijn en de douane de toestemming tot wegvoering afgeeft. The Freight Hero zal direct aan het begin van het importtraject erop wijzen en toezien dat de juiste documenten tijdig beschikbaar zijn.
- U heeft van uw leverancier documenten gekregen voor de douane en u was in de vooronderstelling dat deze toereikend zijn voor de douane. Als uw goederen eenmaal op de kade staan, blijkt de douane geen genoegen te nemen met uw documenten. U zult vervolgens snel weer in contact moeten treden met uw leverancier om de volledige documentatie te krijgen. En dat kan soms lang duren. The Freight Hero controleert altijd de documenten na ontvangst, zodat er geen verrassingen ontstaan wanneer de goederen al in de haven staan.
- De documenten voor uw goederen worden gewoonlijk digitaal door de douane gecontroleerd en daarop wordt ingeklaard. Steekproefsgewijs controleert de douane echter ook fysiek de goederen. Zodra wij van de douane te horen krijgen dat uw goederen fysiek gecontroleerd gaan worden, moeten de goederen in de haven blijven tot het moment dat de fysieke controle heeft plaatsgevonden. Soms vindt in overleg met de douane de controle op een andere locatie plaats. De douane bepaalt de dag en het tijdstip van de controle. Afhankelijk van het soort goederen dat u importeert, bijvoorbeeld levensmiddelen, kunnen ook andere instanties besluiten een extra controle uit te voeren. De wetgeving bepaalt dat eventuele demurrage en de kosten van de fysieke controle(s) voor uw rekening zijn.
Demurrage kan vrij snel duur voor u uitvallen. Gemiddeld rekent een haven € 70,- euro voor één dag demurrage voor een 40 ft container. Wanneer u drie 40 ft containers na de freetime een week lang in het terminalbereik zou hebben staan, krijgt u een extra factuur gepresenteerd van bijna € 1.500,-. Hoe langer een container blijft staan, des te hoger wordt het bedrag per dag. Het is daarom van groot belang ervoor te zorgen dat het transport bij aankomst in de haven soepel en snel afgewikkeld wordt. Belangrijke aandachtspunten zijn hierbij:
- U dient van te voren eerst goed te controleren of er bepaalde eisen zijn bij de import van uw type goederen.
- Wanneer voor uw goederen speciale vergunningen nodig zijn, regel deze vergunningen zo snel mogelijk en stel The Freight Hero hiervan op de hoogte. Wanneer wij vooraf denken meer vrije dagen bij aankomst nodig te hebben, is het vaak geen probleem deze mee te boeken. Achteraf kosten de vrije dagen altijd extra.
- Wees er zeker van dat het product dat geleverd wordt voldoet aan uw verwachting, zodat bij de douane geen verrassingen ontstaan.
- Communiceer goed met uw leverancier, zodat zij netjes de packinglist en invoice aanleveren volgens de geldende norm. Het gebeurt daadwerkelijk dat goederen worden aangeleverd in de haven van bijvoorbeeld Rotterdam, zonder dat er een goede packinglist bestaat.
- Zorg ervoor dat u op tijd de Bill of Lading ontvangt van uw leverancier. Zonder dit B/L kunt u niet aantonen dat u de eigenaar bent van de goederen en deze dus niet claimen bij aankomst.
De ervaring van The Freight Hero is dat de haven van Hamburg over het algemeen moeilijker doet over freetime dan de haven van Rotterdam, waarbij Hamburg ook nog eens duurder is. Voor afleveradressen in Nederland en Duitsland bekijken wij daarom bij iedere zending of de haven van Rotterdam of Hamburg de beste keus is.
Kortom, zorg ervoor dat u op tijd alle papieren op orde heeft. Wanneer u nog weinig ervaring heeft met import, kan The Freight Hero u hierbij helpen. Met de juiste papieren maakt u de kans op demurrage en de daarbij behorende extra kosten al een stuk kleiner.