Onduidelijkheid na miljoenenverlies voor Rotterdam World Gateway
Het eerste operationele jaar heeft bij Rotterdam World Gateway geleid tot een verlies van 35 miljoen euro. Met slechts 3,2 miljoen euro omzet in het eerste jaar en een met 67 miljoen euro gestegen geïnvesteerd vermogen naar in totaal 625 miljoen euro presteert de nieuwe geopende terminal op Maasvlakte 2 veel slechter dan de aanvankelijke aanname.
Nieuw kapitaal en leningen
Rotterdam World Gateway kampt net als de eerdere nieuw geautomatiseerde terminal op Maasvlakte 2, APMT2 en de terminals Delta Sealand en Euromax met forse aanloopproblemen. De eigenaren van Rotterdam World Gateway DP World (Dubai) en de rederijen Mitui, CMA CGM, APL en Hyundai hebben in 2015 fors extra nieuw kapitaal gestort en in 2015 en 2016 zijn nog eens miljoenenleningen ter beschikking gesteld.
Concessievergoeding
Daarnaast is niet duidelijk welk bedrag van de in 2015 aan de haven Rotterdam betaalde achtenveertig miljoen concessievergoeding terug ontvangen wordt, omdat de daarvoor gestelde eisen waaraan Rotterdam World Gateway aan moet voldoen niet nader gespecificeerd zijn. Het recht op terugstorting kan zelfs verspeeld worden, of erger: de concessie kan ook worden afgenomen. Aan de voorwaarden op het gebied van de operationele vergunningen is echter in 2014 en 2015 wel voldaan.
Onduidelijkheid
Hoewel de volumes fors aan het groeien zijn, de verwachting is samen met APTM2 in 2016 tot een vervijfvoudiging te komen ten opzichte van 2015, is vooralsnog volstrekt onduidelijk in hoeverre Rotterdam World Gateway aan de hogere vaste (kapitaals)kosten gaat voldoen.