Extra scan moet douanevertraging verhelpen
Voor import naar Europa is Rotterdam de meest aantrekkelijke haven, omdat de haven van Rotterdam geldt als buitengrens van de Europese Unie. Na de goedereninklaring in Rotterdam zijn de goederen vrij door de lidstaten van de EU te vervoeren. De Nederlandse douane is verantwoordelijk voor het vrijgeven van goederen die via Haven Rotterdam verder Europa ingaan.
Veiligheid van de containerlading
Op basis van risico-analyse bepaalt de douane of de containers gecontroleerd moeten worden. De inspectie vindt in eerste instantie plaats door middel van scans. De high-tech scanapparatuur op de terminals zorgen ervoor dat de containers niet onnodig geopend hoeven te worden. De veiligheid van de lading is daarmee gegarandeerd.
Vertraging
Toch zorgt de controle voor vertragingen, die een hoge kostenpost voor de handelaren kan betekenen. Er worden geen tijdsplanningen aangegeven, zodat het onduidelijk is wanneer een container vrij komt en het verdere transport is daardoor niet te plannen.
Risicogebieden
Met name als er veel grote containerschepen uit risicogebieden tegelijk binnenlopen, worden veel containers geselecteerd om te scannen. Groenten en fruit worden relatief vaak uit risicogebieden geïmporteerd en worden daardoor vaak geselecteerd voor de scan. De Douane werkt aan een oplossing voor de vertragingen door te kijken naar logistieke oplossingen en onder welke voorwaarden externe scans kunnen worden toegelaten.
Extra scan-apparatuur
Om pieken die kunnen ontstaan op te vangen, neemt de Douane in het eerste kwartaal van 2017 een extra scan in gebruik. Daarmee stijgt de capaciteit. Daarnaast worden afspraken gemaakt met de terminals om de logistiek zo efficiënt mogelijk in te delen. Op de terminals Uniport en Waalhaven zijn de problemen niet zo groot. Met mobiele scans kan – indien nodig - de scancapaciteit op de Delta-schiereiland terminal verder worden uitgebreid.