Opklapbare zeecontainers
50 jaar geleden kwamen de eerste containerschepen aan in de haven van Rotterdam en veroorzaakte een ware revolutie. De wereldhandel nam daardoor enorm toe; inmiddels wordt 95% van de wereldwijde vracht per schip getransporteerd. Geen lading De Amerikaanse reder Malcolm McLean kwam met het idee van een stalen doos met standaard afmetingen, omdat hij genoeg had van het gesjouw met losse spullen. De afgelopen 50 jaar is de container niets veranderd. Het is een groot nadeel dat veel containers leeg terugkeren naar de laadhavens. Omdat ƩƩn op de vijf containers die de Rotterdamse haven verwerkt, geen lading heeft op weg naar bijvoorbeeld Aziƫ. Ze worden vaak eerst opgeslagen. Ook Amerikaanse havens kampen met hetzelfde probleem. De geschatte kosten van de lege containers: 20 miljard euro per jaar. Daarom zijn er nu Nederlandse ontwikkelingen om opklapbare containers te vervaardigen; een container die zich simpel en snel laat opvouwen tot een kwart van zijn formaat. De prijs van een HCI-container zal ongeveer twee keer zo duur worden als een gewone, maar de inschatting is dat reders de investering binnen anderhalf jaar kunnen terugverdienen.