Geven groeicijfers Rotterdam gelijk?
Na de krimp van het afgelopen jaar 2016 mag de Rotterdamse haven in het eerste kwartaal van 2017 wat zeevracht containers betreft weer groei noteren: het draaide zijn beste kwartaal ooit. Daarbij was de maand maart een recordmaand. De groei komt geen moment te vroeg. Na het pessimisme de nieuwe terminals waren geopend, maar de rederijen kozen meer en meer voor Antwerpen zijn de verwachtingen voor 2017 groot. De groei van containers zal die van de Zuiderburen dit jaar overtreffen. Bovengemiddeld De afgelopen kwartaalgroei in de Rotterdamse containersector uit zich in een stijging van 8,8% in volume naar 3,3 miljoen TEU en 10,8 % in gewicht naar 34,3 miljoen ton. Deze groei is groter dan het gemiddelde in de markt. De nieuwe APM Terminals Maasvlakte 2 geopend in 2015 draaiden goed doordat transshipmentlading (verandering van de lading naar een andere boot) die voorheen naar andere havens was verschoven, nu weer verplaatst zijn naar Rotterdam. Het Feeder-volume is gestegen met 22,4%. Middelpunt Rotterdam zal steeds meer het middelpunt voor containertransport worden. De gunstige vaartschema's met het Verre Oosten die per 1 april jl. zijn ingegaan, zijn hier een grote oorzaak van. Nu de Europese havens vechten om de containers, zien we dat Zeebrugge langzaam wegkwijnt, Hamburg het moeilijk heeft en Bremerhaven daarvan niet kan profiteren. Gelijk Toen de Maasvlakte 2 werd aangelegd, rekende Rotterdam nog op dubbele groeicijfers. Antwerpen sneerde toen: Aanleggen is een, vullen is vers twee. Benieuwd wie er gelijk krijgt.