{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Veelgestelde vragen

Het importeren van goederen naar Nederland is wellicht niet uw dagelijkse bezigheid. Veel informatie over hoe een importproces werkt, kunt u terugvinden op de website van The Freight Hero. Het is natuurlijk denkbaar dat u vervolgens nog vragen heeft of dat u persoonlijk te woord wil worden gestaan. U kunt daarom altijd bellen met onze helpdesk op telefoonnummer 020 - 214 93 58; Ook kunt u ons direct via de live-chat bereiken.

Onderstaand treft u veelgestelde vragen aan.

Worden de goederen afgerekend op volume of op gewicht?

De goederen die u importeert worden naar volume afgerekend. De volumemaat is de kubieke meter. De kubieke meter (symbool m³, ofwel CBM van het Engelse Cubic Meter) is een inhoudsmaat en komt overeen met de inhoud van een kubus van 1 meter lang, 1 meter breed en 1 meter hoog. 1 CBM komt overeen met 1000 dm³ of 1000 liter. De voorwaarde die gesteld wordt aan de berekening naar volume, is dat per 1 CBM geldt dat het aantal kilogram maximaal 1000 kg is. Indien u een verzending heeft die zwaarder is dan 1000 KG per CBM, dan kunt u een email zenden naar: sales@thefreighthero.com.

Dienen invoerrechten te worden betaald?

Behalve de zeevrachtkosten, de handlingkosten en de kosten voor aflevering is het mogelijk dat u te maken krijgt met invoerrechten die betaald moeten worden. Invoerrechten kunnen worden gezien als een vorm van protectionisme: het beschermen van de eigen markt tegen concurrerende invoer uit andere landen. Uitvoerrechten hebben vaak een politiek karakter of belang.

Hoe worden de invoerrechten berekend?

De hoogte van de invoerrechten verschilt per product en kan worden beïnvloed door het land van oorsprong van de goederen. Het zijn over het algemeen percentages (ad valorem rechten) en worden geheven over de douanewaarde van de goederen:

  • de transactiewaarde (de prijs die voor het product wordt betaald aan de leverancier)
  • de vrachtkosten
  • de verzekeringskosten Om de juiste hoogte van de douanerechten te kunnen achterhalen, zal de douane het product indelen onder een decimale code. Deze code wordt TARIC code genoemd en de eerste vier tot zes cijfers zijn over de hele wereld hetzelfde. De douanerechten worden alleen geheven aan buitengrenzen van de EU. Tussen de verschillende EU-lidstaten worden geen invoerrechten geheven en geldt een vrij verkeer van goederen. Om die reden zijn ook de douanecontroles aan de EU-binnengrenzen opgeheven.

Wie int de invoerrechten?

De inning van de invoerrechten is voorbehouden aan de douane. Ook particulieren die producten invoeren, moeten aangifte doen en meteen de eventuele douanerechten betalen. De douane maakt geen onderscheid tussen particulieren en bedrijven, de invoerrechten zijn voor beide groepen hetzelfde. De douane brengt de invoerrechten in rekening aan diegene die de doaune-inklaring verzorgt. De voor u voordeligste manier is om The Freight Hero uw inklaring te laten verzorgen.

Wat zijn CAF-kosten?

CAF staat voor Currency Adjustment Factor (valuta toeslag). Deze toeslag geldt vanuit een aantal laadhavens en is bedoeld om de valutaschommelingen ten opzichte van de dollar af te dekken.

Kan ik ook particulier iets importeren?

De Freighthero is een business to business platvorm. Alle prijzen zijn exclusief BTW en gelden voor zakelijke klanten. Als particulier heeft u geen EORI-nummer en geen BTW nummer, ook is de handling voor particulieren anders van opbouw. Als particulier kunt u een aanvraag doen, per geval wordt gekeken of wij hierin iets kunnen betekenen.

Wat kan ik met THe Freight Hero vervoeren?

De prijzen zijn gebaseerd op "Freight All Kinds", wat zoveel betekent als reguliere producten. Producten die bederven, levende dieren, auto's, wapens en gevaarlijke stoffen kunnen wij helaas niet vervoeren. Verder is het minimum voor zeevracht 1m³, met een maximum van 100kg per m³.