"Het vrachtschip is al bijna in de haven van Rotterdam! Komt u vanmiddag onze goederen brengen?"
Bij The Freight Hero hebben we te maken met klanten die een aantal containers per week laten transporteren en met klanten die voor het allereerst een paar kuub aan waren naar Nederland of België importeren. Natuurlijk is het voor een bedrijf vooral de eerste keren erg spannend hoe zo'n transport van ver weg in zijn werk gaat. Waar doorgewinterde importeurs er volledig op vertrouwen dat wij op de afgesproken dag hun goederen aan de deur afleveren en zij verder nauwelijks omkijken naar het transport, zien wij de beginnende bedrijven vol spanning hun klantdashboard in de gaten houden. Ze volgen op de voet hoe het proces van zo'n transport stapje voor stapje wordt afgevinkt. En bovenal, men volgt op de voet hoe het containerschip vertrekt, waar het vaart en wanneer het schip aankomt in de haven van Rotterdam of Antwerpen. Op hun dashboard zien klanten precies wanneer de goederen geleverd worden. Vaak is dat twee tot vijf dagen nadat het containerschip is gearriveerd in de haven. "Nu het schip er al bijna is, kan u mijn goederen niet al direct vanmiddag afleveren?", is een vraag die wij vaak van beginnende importeurs krijgen. We zijn bij The Freight Hero wel snel, maar zo snel gaat het helaas niet.
Op het moment dat een schip in de buurt van de haven komt, kan het erg druk zijn in de haven. Het komt dikwijls voor dat een containerschip toch even moet wachten voordat zijn plaats aan de kade vrij is, zodat het schip gelost kan worden. En zelfs als het schip in één keer kan doorvaren naar de kade, afhankelijk van de grootte van het containerschip kan het uren tot dagen duren voordat alle containers gelost zijn. Zo'n containerschip vervoert enkele honderden tot tienduizenden zeecontainers. Die haal je niet 'even' van zo'n schip af. Op de kade is het een geolied proces om alle containers ordelijk te lossen. "Kunt u mijn container niet even wat eerder van die boot afhalen?", is een vraag die we ook krijgen. Dat is dus onmogelijk als er duizenden containers omheen staan!
Een vrachtschip komt aan met behulp van een sleepboot. 24 uur per dag komen schepen aan in de haven. De vergrendelingen worden tussen de containers verwijderd en met één of meer kranen worden de containers gelost. Geheel autonoom rijdende wagens rijden de containers naar hun plek om afgehaald te worden.
Terwijl het schip aankomt, bereidt The Freight Hero alle douaneformaliteiten voor. Staat een container eenmaal op de kade, dan is het wachten tot de douane de goederen vrijgeeft. The Freight Hero regelt natuurlijk dat de container vervolgens zo snel mogelijk afgehaald wordt en bij de klant gelost kan worden. Veel beginnende importeurs hebben echter geen hele container vol met goederen, maar 'slechts' enkele kubieke meters. Dit betekent dat de goederen in een container staan waarin ook de producten staan van twee of meer andere importeurs. In dat geval gaat de container van de kade naar een warehouse. In dit warehouse worden alle goederen voor de verschillende importeurs uit de container gehaald en per klant klaargezet. Dit proces neemt natuurlijk opnieuw tijd in beslag wanneer je je bedenkt dat er ruim 30 miljoen ton aan deelladingen per jaar zo uitgepakt moeten worden in Rotterdam! Wanneer The Freight Hero het signaal krijgt dat de lading opgehaald kan worden, volgt nog de inklaring via de douane. Met een 'Toestemming tot Wegvoering (TTW)' op zak moeten we vervolgens altijd maar hopen dat onze vrachtwagens niet verstrikt raken in één van de vele files op de snelwegen rond Rotterdam en Antwerpen en dat er geen file staat voor de ingang van het warehouse! Klanten kunnen ervoor kiezen om zelf hun goederen te gaan halen in het warehouse. We raden ze altijd aan uit voorzorg maar een extra lunchpakketje mee te nemen. Het kan even duren voor je aan de beurt bent.
En soms heb je pech. Via het toevalsprincipe en via het bekende buikgevoel wil de douane soms een lading fysiek controleren. In overleg wordt bepaald waar de controle plaats zal vinden. Bij complete containers moet voor een fysieke controle eerst een gasmeting plaatsvinden, zodat de douanecontroleur veilig de container kan openen. Vaak kan The Freight Hero regelen dat zo'n fysieke controle snel plaats kan vinden. Maar helaas kost ook zo'n fysieke controle weer tijd.
Als een schip bijna de haven binnenvaart, komt er dus nog heel wat bij kijken voordat wij het bij u aan de deur kunnen afleveren. Wij proberen dit altijd zo snel mogelijk te laten verlopen, maar soms is wat geduld gevraagd.