Nettoverlies Neptune Orient Lines (NOL) vertienvoudigd
Het Singaporese Neptune Orient Lines (NOL) die containerrederij APL beheert heeft zijn verlies in het eerste kwartaal van dit jaar zien oplopen tot 105 miljoen dollar. Het operationele resultaat van de rederij veranderde van een kleine plus van 30 miljoen dollar in een verlies van 84 miljoen, maar een geheel eerlijke vergelijking van de operaties is dit niet omdat in de kwartaalresultaten van vorig jaar ook de resultaten van APL Logistics zijn opgenomen. NOL verkocht deze bedrijfstak eind mei vorig jaar aan Kintetsu World Express voor een bedrag met 1,2 miljard dollar, die de rederij onder andere aanwendde om schulden af te lossen.
Dalende vrachttarieven
NOL worstelt al jaren met verliezen, maar de huidige resultaten zijn volgens de rederij met name het gevolg van groeiende overcapaciteit en dalende vrachttarieven die op historisch lage niveaus hangen. Dit is ook duidelijk terug te zien in de resultaten van andere rederijen. 'De huidige moeilijke marktsituatie spoort aan tot consolidatie en verandering van allianties', zegt CEO Ng Yat Chung. 'Terwijl APL verbetering blijft maken in de reductie van kosten en de opbrengsten, zal de voorgestelde overname van APL door CMA CGM ons helpen om schaalgrootte te realiseren en competitief te blijven in deze industrie.' CMA CGM heeft op 29 april Europese goedkeuring gekregen voor deze overname en is nu in afwachting van een akkoord van de andere betrokken mededingingsautoriteiten.
Handelsroute
De overname voegt 94 schepen met een totale capaciteit van 618.000 teu toe aan de vloot van CMA CGM en biedt de Franse rederij een sterkere positie in de Trans-Pacifische handelsroutes waar APL (American President Lines) traditioneel sterk is.
Uitbreiding van de vloot
Het gecombineerde bedrijf zal een vloot van 563 schepen hebben met een totale capaciteit van 17,9 miljoen teu, goed voor een marktaandeel van 11,5%. De gecombineerde omzet van dit bedrijf bedraagt 22,3 miljard dollar. Naast een uitbreiding van de vloot en een sterke positie van in de Noord-Amerikaanse handel zal de fusie volgens CMA CGM ook 'significante synergieën' met zich meebrengen.
Bron: Nieuwsbladtransport.nl
Publicatie: mei 2016