Azerbeidzjan wil logistieke hub worden op handelsroutes
De viceminister van Economische Zaken van Azerbeidzjan Sahil Babayev sprak in een interview met Vestnik Kavkaza over de handelsrelatie met Rusland en de plannen om economische samenwerking te zoeken met de EU en andere landen in de regio.
Hoe zou je de economische samenwerking tussen Rusland en Azerbeidzjan omschrijven? "De samenwerking tussen Rusland en Azerbeidzjan bestaat sinds het land onafhankelijk werd. Rusland is altijd één van de belangrijkste afzetmarkten voor Azerbeidzjan geweest voor zowel import als export. Ook vandaag is Rusland de belangrijkste exporteur naar Azerbeidzjan, het aandeel in onze import staat op 20%. Daarnaast is het ook de belangrijkste exportmarkt voor niet-olieproducten. In de eerste drie maanden van dit jaar exporteerden we voor 72 miljoen dollar aan niet-olieproducten naar Rusland. Dat is 27% van alle niet-olie-export."
"Traditioneel hebben we een sterke focus op de Russische markt. De eerste handelsvertegenwoordiger die werd aangesteld, werd naar Rusland gestuurd. Nu werkt hij nauw samen met de Russische autoriteiten, beschermt de belangen van Azerbeidzjaanse bedrijven en helpt om de export te vergroten. Op dit moment wordt er gewerkt aan een Azerbaijani Trading House in Moskou. We overwegen de bouw van een logistiek centrum in Rusland zoals we die ook in Kazachstan hebben. Er zijn verschillende opties voor een dergelijk centrum."
"Onze producten hebben een goede kwaliteit en kunnen concurreren met andere producten. We investeren in de landbouw, zo is het areaal kassen in de laatste jaren uitgebreid van 1.500 naar 4.500 hectare. Rond de 100 projecten zijn de afgelopen twee jaar door de staat gefinancierd, het gros daarvan was in de landbouw. Ik denk dat dit grotere potentieel de export naar Rusland zal vergroten."
Betekent dit dat Azerbeidzjan de export van landbouwproducten naar Rusland wil vergroten? "Absoluut, maar dat geldt niet alleen voor landbouwproducten, hoewel dat ons belangrijkste exportproduct is naast olie. We hebben industriële parken opgezet en investeren aanzienlijk in de industriële capaciteit. Rusland zal daarvoor een van de belangrijkste markten zijn."
Wat kun je vertellen over de economische belangen van Azerbeidzjan in de noordelijke Kaukasus? "Ons belang in de dichtstbijzijnde Russische regio, de Kaukasus, is groot. De Azerbeidzjaanse investeringen in de Russische economie zijn significant. Er staat bijvoorbeeld een fabriek van Azersun in Krasnodar en hotels in Stavropol. We hadden een belang in de Kaukasus en we zullen onze economische aanwezigheid in het noorden van de Kaukasus vergroten, ook omdat we redelijk dicht bij zijn."
Wat is het verschil in de exportstructuur met Rusland en de EU? "Dat is afhankelijk van de regels. Rusland is de grootste markt voor groenten, fruit en landbouwproducten. Olieproducten zijn de belangrijkste producten voor de EU. Vorig jaar exporteerde Azerbeidzjan 100 miljoen dollar aan hazelnoten. We zijn vierde in de productie en export van deze noten. De belangrijkste exportmarkten zijn Italië, Oostenrijk en Duitsland. Natuurlijk importeren Rusland en Oekraïne ook hazelnoten."
Zijn er plannen voor handelsmissies naar Europa? "Natuurlijk zijn er plannen om handelsmissies op te zetten. Na Rusland kijken we naar de Arabische landen, vooral de VAE, en China. Vervolgens zullen we de markten analyseren en op basis daarvan het vervolgtraject bepalen. We moeten ons handelsnetwerk uitbreiden, de belangen van onze bedrijven beschermen en zoeken naar kansen om de export te vergroten."
Wil Azerbeidzjan het logistieke potentieel ontwikkelen in de toekomst? "Ons land ligt op de kruising tussen twee grote corridors, noord-zuid en west-oost. Het land heeft dus een enorm logistiek potentieel. Om dit potentieel volledig te benutten moeten we de bouw van Baku International Sea Trade Port in Alat afronden. We werken momenteel aan een grote vrije economische zone, zodat diegenen die de haven gebruiken een belastingvoordeel krijgen. Het oppervlak is groot genoeg en zal ons helpen om een transport hub in de regio te worden, ook gelet op de investeringen in de infrastructuur in de afgelopen jaren."
"De overslag tussen Europa en China staat rond de 100 miljoen ton per jaar, daarvan wordt meer dan 80% verscheept. Dat levert een transporttijd van 45 tot 50 dagen op. Dat is de reden waarom Azerbeidzjan, Georgië, Kazachstan en Turkije werken aan een hogesnelheidscorridor van China naar Europa. We hebben al verschillende tests gedaan. De transporttijd van China naar Europa zal 14 tot 16 dagen duren via deze route."
"Aan de andere kant staat de overslag tussen India en het noorden van Rusland en Europa op 30 miljoen ton per jaar. Het duurt 50 tot 60 dagen om Indiase producten naar die markten te verschepen. De noord-zuid corridor zal de snelheid van leveringen vergroten. We investeren in ons spoorwegnet om dat doel te bereiken. Daarmee kunnen we de transporttijd 16 dagen verkorten. Het stelt ons in staat om jaarlijks tot 10 miljoen ton producten op noord-zuid en 30 miljoen ton op oost-west te transporteren."
Bron: www.agf.nl Publicatie: 14-april-2017