’s Werelds grootste containerschip terug van eerste reis naar Europa
Na het voltooien van zijn eerste reis vanuit het noorden van China naar Europa is MSC Gülsün weer veilig aangekomen. Dit meldt rederij MSC. Het schip is ongeveer 400 meter lang en meer dan 60 meter breed. De MSC Gülsün heeft een record aan capaciteit voor een containerschip: 23.756 TEU.
Het containerschip is gebouwd in Zuid-Korea op de Geoje-scheepswerf. Deze nieuwe categorie schepen werd ontworpen met oog op het milieu, de efficiëntie, stabiliteit en veiligheid. Over het algemeen stoten grote schepen minder CO2 uit per container die zij vervoeren. De boeg van de MSC Gülsün is bijzonder vormgegeven om het energieverbruik te verminderen. Het ontwerp minimaliseert de windweerstand met als resultaat een lager brandstofverbruik. Zeecontainer vervoer is nu al één van de meest milieuvriendelijke vormen van transport. Het levert minder CO2-uitstoot per vervoerde container dan bij andere transportmiddelen, zoals bijvoorbeeld vliegtuigen en vrachtwagens.
Met behulp van het geoptimaliseerd energie- en brandstofverbruik van de MSC Gülsün zal het schip ruim op tijd aan de internationale milieudoelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie kunnen voldoen. Het containerschip heeft de CO2-uitstoot per ton vracht tussen 2015 en 2018 al met 13% gereduceerd.
Om de veiligheid van de bemanning en vracht te garanderen, hebben deze schepen een dubbele rompbescherming rond de motor. Ook is er een brandblussysteem met een hoge capaciteit aan pompen aanwezig. De MSC Gülsün en de 10 zusterschepen zijn zo ontworpen dat alle gegevens heel snel naar het vasteland worden verzonden en hebben zij aansluitingen voor ‘slimme’ containers.
Om er zeker van te zijn dat het schip zal voldoen aan de brandstofeisen die vanaf 2020 voor zeevracht gelden, is de MSC Gülsün uitgerust met een UN IMO-goedgekeurd hybride reinigingssysteem voor uitlaatgassen en beschikt het over de mogelijkheid om over te kunnen schakelen op brandstoffen met een laag zwavelgehalte of om in de toekomst aangepast te worden aan vloeibaar aardgas.