{{ 'Sea Freight' | trans }}

{{ 'Air Freight' | trans }}

{{ 'Sea Freight' | trans }}
{{ 'Air Freight' | trans }}

Maersk, MSC, COSCO, CMA CGM, Hapag-Lloyd en ONE gaan meer samenwerken

De afgelopen jaren zijn de inkomsten van grote rederijen steeds verder gedaald, ondanks diverse fusies en overnames. Om het tij te keren, hebben zes grote rederijen nu het plan een verdere samenwerking aan te gaan. De zes betrokken rederijen zijn bij elkaar goed voor 70% van de containerzeevracht. De containervervoerders willen door samen te werken de efficiëntie in de sector verder verhogen, waarbij zij benadrukken dat er absoluut geen sprake is van een alliantie.

Samenwerking

Rank Company Capacity (TEU) Market share (%)    
1 Maersk Line 4,032,229 17.8    
2 MSC 3,299,402 14.5    
3 COSCO 2,803,171 12.3    
4 CMA CGM 2,652,601 11.7    
5 Hapag Lloyd 1,617,385 7.1    
6 Ocean Network Express 1,536,830 6.8    
Totaal     70.2    
(bron: Alphaliner, 9 november 2018)

Het initiatief tot samenwerking is naar eigen zeggen tot stand gekomen na onderzoek door de partijen bij klanten en overheden. De afgelopen jaren zijn echter al met het oog op de efficiëntie, met toestemming van de toezichthoudende instanties, diverse rederijen gaan samenwerken en is het aantal aanbieders aardig uitgedund. Op dit moment vertegenwoordigen drie wereldwijde allianties, 2M, Ocean Alliance en THE Alliance, de negen grootste zeevervoerders die gezamenlijk 80% van de markt in handen hebben.

Gezien het marktaandeel van de drie allianties, ontstaat al snel de verwachting dat door de afnemende concurrentie de prijzen zullen stijgen. De rederijen ontkennen dat zij de samenwerking opzoeken om de prijzen op te drijven. Zij voeren aan dat zij geen inzage hebben in de tarieven van de andere rederijen en de samenwerkingsovereenkomsten puur gaan over het digitaliseren van processen en het efficiënt delen van transportruimte en schepen. Ook in de ogen van de overheden zijn de samenwerkingsovereenkomsten een poging om de efficiëntie te verbeteren om uiteindelijk kosten te besparen voor alle belanghebbenden.

Als de plannen van de zes rederijen doorgaan, en zij overheden en klanten kunnen overtuigen dat de samenwerking alleen voor de effiëntie is en geen manier om de prijzen op te drijven, dan zal dit terug te zien zijn in de balansboeken van de rederijen en de prijsontwikkeling. De tijd zal het leren.