Nederlands platform stimuleert transport tussen Azië en Antwerpen
Het Nederlandse bedrijf The Freight Hero wil via een digitaal platform Aziatische producenten met afnemers in Nederland, België en Duitsland verbinden. Op dit moment gaat 80% van de handel via de Rotterdamse haven, de rest naar Antwerpen en Hamburg.
© Henk Claeys
Het bedrijf opereerde tot nu in relatieve onbekendheid, maar kwam deze week in het nieuws omdat het vanwege een zakelijk conflict tussen de vier oprichters failliet ging en vervolgens een doorstart maakte. Johan Nanninga is de nieuwe directeur. Hij legt uit hoe het concept van The Freight Hero werkt: "Op onze website kan een verlader de haven in Azië invoeren van waaruit het product moet worden vervoerd, vervolgens kiezen voor Rotterdam, Antwerpen of Hamburg als afleverhaven en daarna voor het adres waar de bestelling moet worden afgeleverd."
Onbekend gebied Nadat een verlader zijn wensen kenbaar heeft gemaakt, worden die digitaal gekoppeld aan een reder of een luchtvaartmaatschappij. Want The Freight Hero richt zich op zowel zee- als luchttransport. Volgens Nanninga is zijn digitale platform bij uitstek geschikt voor kleinere en middelgrote ondernemingen in Nederland, België en Duitsland die goederen uit Azië willen importeren. "De grote bedrijven doen doorgaans rechtstreeks zaken met rederijen of luchtvervoerders. Voor kleinere ondernemingen is dit meestal onbekend gebied. Ons digitaal platform kan ze hierbij helpen." Het digitale proces leidt ook tot kostenverlaging. Nanninga: "Bij een traditionele expediteur komen er veel formulieren aan te pas. Ons platform reduceert het gebruik van papier tot een minimum. Dat scheelt geld en tijd."
Antwerpen The Freight Hero wil zich in de nabije toekomst nadrukkelijker richten op transporten naar de haven van Antwerpen. Nanninga: "We zijn hierover in gesprek met partijen in de Antwerpse haven. Het is nog wel te vroeg om namen te openbaren."
Tekst: Adrie Boxmeer