EU neemt allianties containervaart onder de loep
De EU gaat bekijken of de allianties die zijn gesloten in de containervaart kunnen blijven bestaan. Brussel heeft in het recente verleden besloten een uitzondering te maken op mededingingsregels, waardoor de alliantievorming mogelijk werd. Deze uitzondering loopt af in april 2020. Europa gaat bekijken of deze uitzondering wel wordt verlengd.
Reden hiervoor is de consolidatiegolf die plaatsvond in de afgelopen jaren. Hierbij zijn diverse partijen overgenomen, gefuseerd of failliet gegaan. Daardoor is het aantal partijen dat containervervoer aanbiedt fors vermindert, wat de keuze voor verladers ernstig beperkt.
Allianties
De uitzondering is mogelijk gemaakt om de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten. Rederijen kunnen meer vervoersdiensten aanbieden als ze gebruik kunnen maken van de ruimte op elkaars schepen. In dit verband zijn drie grote allianties gevormd:
2M, bestaande uit Maersk en MSC, waarbij ook HMM af en toe aansluit.
Ocean Alliance, bestaande uit CMA CGM, Cosco en Evergreen
THE Alliance, bestaande uit Hapag-Lloyd, Yang Ming en ONE
Tevens regende het overnames in de sector. Daardoor bleven onder meer Hamburg Süd, APL, UASC, China Shipping en OOCL niet meer zelfstandig. Al moet de overname van laatstgenoemde nog worden afgerond door toekomstig moederbedrijf Cosco. Met name in de VS zijn nog wat strubbelingen.
Tevens verdween Hanjin en gingen MOL, NYK en “K” Line op in het nieuwe fusiebedrijf ONE. Door al deze consolidatiebeweging is het aantal grote partijen dus fors gereduceerd. De EU vraagt zich daarom af of het goed is als de allianties blijven bestaan.
Het onderzoek loopt tot in het vierde kwartaal van dit jaar. In het derde kwartaal is er een publieke consultatieronde. Tevens bevraagt Brussel diverse belanghebbenden naar hun ideeën en bevindingen op dit gebied. Dat meldt vakblad ShippingWatch.
Noodbunkertoeslag
Parallel hieraan neemt de EU een klacht in behandeling van de Europese verladersorganisatie ESC. De belangenclub is ontstemd over het feit dat veel grote containerrederijen min of meer tegelijkertijd een noodbunkertoeslag invoerden in de voorbije weken. Dit als gevolg van de gestegen olieprijzen. Verladers vragen zich onder meer af waarom de lage olieprijzen van enkele jaren geleden geen gevolgen hadden voor het tariefniveau.
Bron: T. van Gurp, Nieuwsblad Transport