Incoterms zeevracht

De standaard in internationaal transport

Incoterms regels (International Commercial Terms) zijn een internationale standaard over de rechten en plichten van de koper en verkoper bij internationaal transport van goederen, ontwikkeld en gepubliceerd door de International Chamber of Commerce (ICC) the World Business Organization. Deze Incoterms worden elke 10 jaar aangepast.

Incotermsthefreighthero2010

Met ingang van 1 januari 2011 kunnen koper en verkoper kiezen uit de (ook boven afgebeeld) vermelde 11 Incoterms:

  • EXW - Ex Works (Af fabriek)
  • FCA - Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)
  • CPT - Carriage Paid To (Vrachtvrij tot)
  • CIP - Carriage and Insurance Paid To (Vrachtvrij inclusief verzekering tot)
  • DAT - Delivered At Terminal (Franco terminal)
  • DAP - Delivered At Place (Franco ter plaatse)
  • DDP - Delivered Duty Paid (Franco inclusief rechten)

Uitsluitend voor transport over zee en binnenwateren:

  • FAS - Free Alongside Ship (Vrij langszij schip)
  • FOB - Free On Board (Vrij aan boord)
  • CFR - Cost and Freight (Kostprijs en vracht)
  • CIF - Cost, Insurance and Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)

Incoterms - Zeevracht

Incoterms zijn een set internationaal erkende handelsvoorwaarden die worden gebruikt om de verantwoordelijkheden en kosten tussen verkoper en koper te regelen bij internationale handelstransacties. Binnen de Incoterms zijn er specifieke voorwaarden die van toepassing zijn op verschillende vervoersmodi, waaronder ook zeevracht.

Ex Works - Af fabriek

De fabriek levert de goederen door ze in hun opslag, fabriek of werkplaats aan de koper mee te geven. Dit is de incoterm met de minste verantwoordelijkheid voor de fabriek. De fabriek zorgt enkel voor de goederen met factuur en de (minimale) verpakking. De koper is vanaf het afhaalpunt tot de gewenste bestemming verantwoordelijk.

FREE CARRIER (FCA)- VRACHTVRIJ TOT VERVOERDER

De fabriek zorgt voor alle papieren benodigd in het land. Denk hierbij aan: douaneformaliteiten, factuur, uitvoervergunning. Verder zorgt de fabriek voor de goederen, verpakking en de kosten tot leveren van de goederen aan de vervoersmaatschappij.

CARRIAGE PAID TO (CPT) - VRACHTVRIJ

De fabriek betaalt voor het vervoer van de goederen naar de genoemde bestemming. Het risico gaat over van fabriek tot koper op het ogenblik dat de goederen aan de eerste vervoerder zijn overgedragen. In Nederland wordt hiervoor de term ENF gebruikt.

CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO (CIP) - VRACHTVRIJ INCLUSIEF VERZEKERING

De fabriek heeft hierbij dezelfde verplichtingen als bij CPT. De extra verplichting is dat de fabriek een vrachtverzekering moet afsluiten voor de risico's tijdens het vervoer.

DELIVERED AT TERMINAL (DAT) - GELEVERD AAN TERMINAL VAN BESTEMMING

DAT is een non-maritieme conditie. DAT vervangt voornamelijk de conditie DEQ. DAT is nieuw en op dringend verzoek van de handel in het leven geroepen om de containerterminal (yard, warehouse) nadrukkelijk onder de aandacht te brengen. De verkoper heeft de verantwoordelijkheid voor het transport. De verkoper draagt nu ook het transportrisico. DAT kan worden gebruikt voor alle vormen van vervoer.

DELIVERED AT PLACE (DAP) - OVEREENGEKOMEN PLAATS VAN BESTEMMING

De verkoper betaalt voor vervoer naar de genoemde plaats, behalve de kosten die verband houden met de inklaring van import. De verkoper neemt bovendien alle risico's voorafgaand aan het moment dat de goederen klaar zijn om door de koper te worden gelost. DAP is een non-maritieme conditie en kan worden gebruikt voor alle vormen van vervoer.

DELIVERED DUTY PAID (DDP) - FRANCO INCLUSIEF RECHTEN

Bij DDP heeft de verkoper maximale verplichtingen en de koper minimale verplichtingen. De verkoper is verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen op de genoemde plaats in het land van de koper en betaalt alle kosten om de goederen naar de bestemming te brengen, inclusief invoerrechten en belastingen. DDP is een non-maritieme conditie en kan worden gebruikt voor alle vormen van vervoer.

FREE ALONGSIDE SHIP (FAS)- VRIJ LANGSZIJ SCHIP

De fabriek zorgt voor goederen met factuur, verpakking en de kosten tot naast het schip mét uitvoervergunning. De fabriek klaart de goederen uit en vanaf hier neemt de koper alle risico's en de kosten op zich.

FREE ON BOARD (FOB) - VRIJ AAN BOORD

Deze term wordt het vaakst gebruikt. De fabriek zorgt voor de goederen met factuur, verpakking, uitvoervergunning en de douaneformaliteiten. De fabriek draait voor alle kosten op totdat de goederen op het dek staan. Vanaf hier neemt de koper alle risico's en kosten op zich. Volgens de Incoterms: Goederen zijn pas "aan boord" wanneer de goederen conform geladen zijn "lashed and secured" en de kapitein getekend heeft voor ontvangst, m.a.w. het stuwingscertificaat in handen heeft.

CFR (CNF) COST AND FREIGHT - KOSTPRIJS EN VRACHT

De fabriek draait op voor de kosten en het transport tot aan de bestemmingshaven. Echter, de koper is verantwoordelijk voor de risico's vanaf het moment dat de goederen de scheepsreling passeren in de verschepingshaven.

CIF COST, INSURANCE AND FREIGHT - KOSTPRIJS, VERZEKERING EN VRACHT

Dit houdt in dat de fabriek dezelfde verplichtingen heeft als bij CFR. Echter is er ook een extra verplichting; de fabriek betaalt de verzekering voor de zeevracht. Deze term kan alleen gebruikt worden voor zeevervoer en binnenvaartverkeer.

Met de juiste kennis van Incoterms voorkom je misverstanden en transportproblemen. Vertrouw op The Freight Hero voor een duidelijke uitleg en een professionele afhandeling!

Help
Bellen

Freight Hero bedankt voor de snelle service mbt transport vanuit Azië! Vakkundig advies qua routing zodat we de goederen op tijd bij onze klanten konden krijgen. Team The Freight Hero, bedankt!

5 out of 5 stars

Vikteri

Fashion
sep. 2024

Goede prijzen en uitstekende service!

5 out of 5 stars

Jaron Molen

sep. 2024

Simpel, snel en zeer klant vriendelijk. Klantenservice zoals je ze weinig meer tegen komt. ik kan The Freight hero iedereen aanbevelen. Ze hebben aan mij geen klant, maar een ambassadeur!

5 out of 5 stars

Tycho Ribbink

Transport
jan. 2019

Fijne partij om mee samen te werken. Al meerdere zendingen gedaan (10+) nog geen problemen gehad. Bij de eerste keer telefonisch hulp gehad om alles om de juiste manier in te vullen. Zeker een aanrader.

5 out of 5 stars

Bas van Dijk

okt. 2018

Alles fantastisch geregeld, zeer prettig bedrijf om mee samen te werken en ook nog eens betaalbaar

5 out of 5 stars

Kruis Roemer

jan. 2020

Een bedrijf waar ik inmiddels al een paar jaar mee werk. Altijd vriendelijk en maakt afspraken waar. Mensen anticiperen en denken met de klant mee, waardoor de zendingen zo snel mogelijk binnen zijn. De supply chain oplossingen en het aangeboden online platform zijn ideaal. Voor mij geen andere meer.

5 out of 5 stars

Rory van Weeghel

Industrie
dec. 2024

Heel handig voor het importeren van goederen. Regelen alles voor je van deur tot deur. Goede klantenservice en tijdige updates. Geeft het over aan Freight heroes en je kunt achterover leunen en je zending tegemoet zien.

5 out of 5 stars

Hicham Ben Youssef

Groothandel
dec. 2024

Een aantal keer een container voor ons verzorgd, elke keer naar tevredenheid. Een partij om zeker bij te informeren.

5 out of 5 stars

Wim van Ederen

Handel
nov. 2024

Al jaren een fijne en betrouwbare partner voor zendingen! Duidelijke informatie vooraf, overzichtelijke online portal en mochten er onverhoopt zaken zijn bellen ze altijd netjes om te overleggen. Ga zo door team! Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

5 out of 5 stars

Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

E-Bikes voor bezorgdiensten
dec. 2024

Wij hebben meerdere malen met Fright Hero samengewerkt. En zal het zeker nog een keer doen om de volgende reden: Zeer goede communicatie en er waren helemaal geen problemen. Fright Hero nam contact met ons op als we iets vergeten waren. Bovendien, en dat was het allerleukste, heb je ook de “kleine dingen” met onze leverancier verduidelijkt, zodat wij zelf nergens omkijken naar hadden. Met andere vrachtmakelaars heb ik geen ervaring, maar die zijn echt goed.

5 out of 5 stars

B. Monzel

apr. 2021

Goede communicatie en competitieve prijzen

5 out of 5 stars

Wouter Meulemeester

jan. 2025

Werken al een tijdje met The Freight Hero. Goede communicatie en nette prijzen. Blijf zo doorgaan!

5 out of 5 stars

Damian van Weelden

jan. 2025

Goedkoop en makkelijk, top service!

5 out of 5 stars

Koen Bosman

aug. 2016

Heel erg tevreden met hun service and commitment!

5 out of 5 stars

Info GLSN

mei 2024

De goedkoopste expediteur met het meeste bestelgemak en snelste levering. Eindelijk, hier zat ik op te wachten!

5 out of 5 stars

Erwin Nijhuis

jun. 2017

Super super super, laag in kosten en alles netjes afgeleverd. Zeer breekbaar materiaal netjes zonder beschadiging bezorgd super :)

5 out of 5 stars

Maria Kanari

mrt. 2019

Duidelijke communicatie, vracht is makkelijk realtime te volgen en scherpe prijzen. Top service!

5 out of 5 stars

Alexandra Koopmans

mei 2017

Super blij met de service van The Freight Hero. Vorige week mijn eerste vracht uit Qingdao ontvangen. Vanaf het eerste moment is het bij The Freight Hero duidelijk wat de kosten zullen zijn. Via de website kan je Duidelijk een prijs zien. Ook via The freight Hero mijn vracht laten bezorgen. Na inklaring stond het binnen 4 dagen bij ons.

5 out of 5 stars

Couple Tv

jan. 2021

ABC Taxatles

5 out of 5 stars

ABC Taxatles

nov. 2024