Termen logistiek S

Said to be (STB)

Said to be (STB) is een term die door de rederij wordt gebruikt bij het in het cognossement beschrijven van goederen die in verzegelde containers of in opleggers aan boord van een zeeschip worden geladen. Hierbij dekt de rederij zich in voor wat de juiste inhoud van die eenheidsladingen betreft.

Said to contain (STC)

Said to contain (STC) is een bemerking die wordt aangewend door de rederij bij het beschrijven in het cognossement van goederen die in verzegelde containers of in opleggers aan boord van een zeeschip worden geladen en waarbij de rederij de nodige reserves maakt voor wat de juiste inhoud van die eenheidsladingen betreft.

SASO CoC

Het Koninkrijk Saudi-Arabiƫ voert een productconformiteitsprogramma uit voor exporten die het land binnenkomen. Voor de inklaring van alle producten is een conformiteitscertificaat vereist, namelijk het SASO CoC. Ze zijn nodig voor de inklaring van zendingen en vormen een bevestiging dat de producten voldoen aan de betreffende Saudi-Arabische technische voorschriften alsmede de nationale, regionale en/of internationale normen. Alle importzendingen moeten voorzien zijn van een niet-verwijderbare aanduiding van herkomst. Importzendingen zonder deze aanduiding worden vastgehouden door de Saudi-Arabische douane en men zal de importeur verzoeken om corrigerende acties te ondernemen of om te beloven niet in herhaling te vervallen. Als dat wordt nagelaten, kan er een boete worden opgelegd of kunnen de goederen worden teruggezonden naar het land van herkomst.

Seal

Met een seal wordt een vrachtcontainer verzegeld. Elke container die op een vrachtschip wordt geladen, moet minstens Ć©Ć©n verzegeling hebben. Iedere rederij hanteert zijn eigen voorwaarden voor het verzegelen van de containers. Verzegelingen zijn beschikbaar in diverse vormen.

Securen

Securen is het vastzetten van colli op of in een container door middel van stuwhout of kettingen en dergelijke, waardoor deze veilig en zeewaardig getransporteerd kunnen worden.

Shipped on board

Een schoon BL wordt uitgemaakt met de toevoeging ā€˜clean on boardā€™. Hiermee wordt aangegeven dat de goederen in goede orde en staat ontvangen zijn (voor zover de rederij dat kan beoordelen). Deze term komt uit vervlogen tijden, toen elke zending fysiek door de bemanning werd ingeladen. De lading kon toen fysiek gecontroleerd worden op onvolkomenheden. Met de tegenwoordige containerisatie is het meestal niet mogelijk de staat van de goederen vast te stellen. Daarom wordt uit juridisch oogpunt vaak de term shipped on board gebruikt, in combinatie met ā€˜said to contain (STC)ā€™ en ā€˜shipperā€™s load, stowage and countā€™. Hiermee dekt de rederij zich in tegen tekorten en eventuele schades aan zendingen.

Short Ton (ST)

Amerikaanse maat: 2.000 lbs, 907kg.

Side loader

Een heftruck uitgerust met aan Ć©Ć©n kant een hijsinrichting voor het verplaatsen van containers.

Skids

Skids, ook wel palletten, zijn houten of kunststof planken met klossen die onder de goederen worden gezet om het laden/lossen en securen te vergemakkelijken.

Slow Steaming

Slow Steaming betekent dat de snelheid van een containerschip aanzienlijk onder de maximale snelheid ligt. De voordelen van Slow Steaming zijn onder meer: - Dalend brandstofverbruik van het schip (resulterend in vermindering van bunkerkosten); - Dalende CO2-emissies (bijdragen aan milieu-efficiƫntie). Een containerschip vaart ongeveer gemiddeld 24 knopen, oftewel 45 km/h (in het algemeen 85-90% van het motorvermogen). Het verlagen van de snelheid van het schip tot ongeveer 18 knopen, 33 km/h, noemt men slow steaming. Een verdere reductie tot tussen 12 - 15 knopen ( 22 - 27 km/h ) noemt men Super- of Ultra Slow Steaming. Afgezien van de bovenstaande twee voordelen, stelt Slow Steaming vervoerders ook in staat om overmatige vlootcapaciteit te verkleinen in tijden van mindere vraag naar transport. Ook de betrouwbaarheid van het aankomst en vertrek neemt toe. Wanneer vertraging ontstaat door havencongestie of slecht weer, kan men immers tijdelijk wat sneller varen om de verloren dagen in te halen.

Special equipment

Naast het general purpose equipment, zoals een 20ft GP en 40ft GP container, beschikken de meeste rederijen ook over containers met speciale eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan flat rack en open top containers voor buitenmaatse lading, en reefer containers voor goederen die onder temperatuurcontrole vervoerd moeten worden.

Spidering

Spidering is het vastzetten van ronde tanks om te voorkomen dat ze tijdens het vervoer gaan draaien. Dit gebeurt veelal met stalen of houten balken en lijkt op een spin waarbij de balken de poten zijn en de tank het lijf.

Spoorvervoer

Spoorvervoer betreft het vervoer over het spoor. Spoorvervoer biedt in duurzame zin vele voordelen ten opzichte van het wegtransport. Denk bijvoorbeeld aan de beladingsgraad per rit, het aantal productieve kilometers en de uitstoot van gassen. Daarnaast biedt het vervoer over spoor nog meer voordelen. Het is kostenefficiƫnt, betrouwbaar en veilig. Ten opzichte van wegvervoer kent vervoer per spoor langere doorlooptijden. Daarentegen heeft het spoor weer niet te maken met rij- en rusttijden.

Spreader

Een spreader is een uitschuifbaar, metalen raam waarmee containers worden opgetild door portaalkranen, straddle carriers, transtainers, reach-stackers of heftrucks. Als er containers van verschillende lengtes zijn (de meest gebruikelijke internationale lengtes zijn 20ft en 40ft), kan het metalen raam hydraulisch worden uitgeschoven tot de geschikte lengte wordt gereikt. Op iedere hoek van het raam bevindt zich een ovale, kegelvormige pin. Door die pin over 90 graden te draaien wanneer die in de voorziene opening (corner post) op de container werd geplaatst, kan de container worden opgetild.

SSC

SSC Surcharge is de afkorting voor Sensitive Cargo Contribution Surcharge, een extra heffing op goederen die extra voorzichtig behandeld moeten worden.

Stacking

Het op elkaar stapelen van zakken, containers en dozen.

Statement of Facts

Deze afkorting staat voor Statement of Facts (SOF). Dit is een gedetailleerde chronologische beschrijving van de activiteiten van het schip tijdens het verblijf in een haven; het aan boord nemen van de zeeloods, het binnenvaren, het eventueel schutten door de sluis, het aanmeren, de voorbereidingen voor de laad- en losoperaties, de werkelijke laad- en losoperaties, de hoeveelheid overgeslagen lading, het ontmeren en het afvaren. Ook vermeldt de SOF of er al dan niet sleepboten werden gebruikt en de hoeveelheid brandstoffen aan boord bij het aanmeren en bij vertrek. Bij reisbevrachting moeten daarnaast de periodes waarin niet kan worden gewerkt door de weersomstandigheden (bijvoorbeeld bij regen), duidelijk worden vermeld. Deze tijd telt immers niet als ligdagen wanneer de ligdagen ā€˜weerligdagenā€™ of ā€˜weather working daysā€™ zijn.

Statistiekcode

Zie HS-code.

Statistische waarde

De douanewaarde of statistische waarde is de waarde van een goed aan de grens van de EU en wordt door de douane gebruikt om zo onder andere rechten te kunnen heffen bij import. Omdat de grens van de EU op een denkbeeldige grens ergens op zee ligt, stelt de douane bij import de douanewaarde gelijk aan de CIF waarde. Ook bij export is er sprake van een douanewaarde, alleen heeft deze meer een statistische functie. Bij export wordt de FOB waarde gebruikt. Het kan dus zijn dat op basis van de bij de handelstransactie gebruikte leveringsvoorwaarde een waarde bij de factuurwaarde dient te worden opgeteld of in mindering moet worden genomen.

Stowage

Het laden van vracht in scheepsruimen.

Straddle carrier

Containers worden gelost van of geladen op een oplegger door middel van een straddle carrier. Dit is een heftoestel en rijdt over de oplegger heen. Vervolgens wordt de container verticaal opgetild. De luchtbanden van een straddle carrier zorgen ervoor dat containers na lossing makkelijk tot 3 hoog gestapeld kunnen worden in de containerterminal.De containers worden zodanig in rijen gestapeld dat de straddle carrier over elke rij kan rijden om op die manier containers weg te nemen of bij te plaatsen. Het heftoestel wordt ook gebruikt om de containers van onder de portaalkranen langszij het schip, of van onder een transtainer van een spoorbundel naar het opslagterrein te brengen en omgekeerd.

Straddle Carrier

Vrachtwagenuitrusting waarmee een container op de grond en op de vrachtwagen kan worden geplaatst.

Strippen

Het lossen van diverse kleine partijen uit Ć©Ć©n container noemt men strippen.

Stuffen

Het laden van diverse kleine partijen in Ć©Ć©n container noemt men stuffen.

Stuurmans reƧu

Mateā€™s receipt of stuurmans reƧu is een document waarin de eerste officier van het schip, die de verantwoordelijkheid voor de lading draagt, de werkelijke toestand van de geladen goederen beschrijft. Beschadigingen en eventuele tekorten worden in dit document vermeld.

Stuwen

Stuwen van goederen is het zo efficiƫnt mogelijk in een ruimte (container of schip) laden of lossen.

Surcharge

Het bedrag om extra kosten in de zeescheepvaart te verrekenen (bijv. CSC, BAF).

Het zee- en luchtvaartalfabet:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
FENEX Logo
Help
Bellen

Freight Hero bedankt voor de snelle service mbt transport vanuit Aziƫ! Vakkundig advies qua routing zodat we de goederen op tijd bij onze klanten konden krijgen. Team The Freight Hero, bedankt!

5 out of 5 stars

Vikteri

Fashion
sep. 2024

Goede prijzen en uitstekende service!

5 out of 5 stars

Jaron Molen

sep. 2024

Simpel, snel en zeer klant vriendelijk. Klantenservice zoals je ze weinig meer tegen komt. ik kan The Freight hero iedereen aanbevelen. Ze hebben aan mij geen klant, maar een ambassadeur!

5 out of 5 stars

Tycho Ribbink

Transport
jan. 2019

Fijne partij om mee samen te werken. Al meerdere zendingen gedaan (10+) nog geen problemen gehad. Bij de eerste keer telefonisch hulp gehad om alles om de juiste manier in te vullen. Zeker een aanrader.

5 out of 5 stars

Bas van Dijk

okt. 2018

Alles fantastisch geregeld, zeer prettig bedrijf om mee samen te werken en ook nog eens betaalbaar

5 out of 5 stars

Kruis Roemer

jan. 2020

Een bedrijf waar ik inmiddels al een paar jaar mee werk. Altijd vriendelijk en maakt afspraken waar. Mensen anticiperen en denken met de klant mee, waardoor de zendingen zo snel mogelijk binnen zijn. De supply chain oplossingen en het aangeboden online platform zijn ideaal. Voor mij geen andere meer.

5 out of 5 stars

Rory van Weeghel

Industrie
dec. 2024

Heel handig voor het importeren van goederen. Regelen alles voor je van deur tot deur. Goede klantenservice en tijdige updates. Geeft het over aan Freight heroes en je kunt achterover leunen en je zending tegemoet zien.

5 out of 5 stars

Hicham Ben Youssef

Groothandel
dec. 2024

Een aantal keer een container voor ons verzorgd, elke keer naar tevredenheid. Een partij om zeker bij te informeren.

5 out of 5 stars

Wim van Ederen

Handel
nov. 2024

Al jaren een fijne en betrouwbare partner voor zendingen! Duidelijke informatie vooraf, overzichtelijke online portal en mochten er onverhoopt zaken zijn bellen ze altijd netjes om te overleggen. Ga zo door team! Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

5 out of 5 stars

Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

E-Bikes voor bezorgdiensten
dec. 2024

Wij hebben meerdere malen met Fright Hero samengewerkt. En zal het zeker nog een keer doen om de volgende reden: Zeer goede communicatie en er waren helemaal geen problemen. Fright Hero nam contact met ons op als we iets vergeten waren. Bovendien, en dat was het allerleukste, heb je ook de ā€œkleine dingenā€ met onze leverancier verduidelijkt, zodat wij zelf nergens omkijken naar hadden. Met andere vrachtmakelaars heb ik geen ervaring, maar die zijn echt goed.

5 out of 5 stars

B. Monzel

apr. 2021

Goede communicatie en competitieve prijzen

5 out of 5 stars

Wouter Meulemeester

jan. 2025

Werken al een tijdje met The Freight Hero. Goede communicatie en nette prijzen. Blijf zo doorgaan!

5 out of 5 stars

Damian van Weelden

jan. 2025

Goedkoop en makkelijk, top service!

5 out of 5 stars

Koen Bosman

aug. 2016

Heel erg tevreden met hun service and commitment!

5 out of 5 stars

Info GLSN

mei 2024

De goedkoopste expediteur met het meeste bestelgemak en snelste levering. Eindelijk, hier zat ik op te wachten!

5 out of 5 stars

Erwin Nijhuis

jun. 2017

Super super super, laag in kosten en alles netjes afgeleverd. Zeer breekbaar materiaal netjes zonder beschadiging bezorgd super :)

5 out of 5 stars

Maria Kanari

mrt. 2019

Duidelijke communicatie, vracht is makkelijk realtime te volgen en scherpe prijzen. Top service!

5 out of 5 stars

Alexandra Koopmans

mei 2017

Super blij met de service van The Freight Hero. Vorige week mijn eerste vracht uit Qingdao ontvangen. Vanaf het eerste moment is het bij The Freight Hero duidelijk wat de kosten zullen zijn. Via de website kan je Duidelijk een prijs zien. Ook via The freight Hero mijn vracht laten bezorgen. Na inklaring stond het binnen 4 dagen bij ons.

5 out of 5 stars

Couple Tv

jan. 2021

ABC Taxatles

5 out of 5 stars

ABC Taxaties

nov. 2024

Freight Hero heeft ons bedrijf enorm geholpen met het optimaliseren van onze logistieke processen. Van begin tot eind bieden ze een professionele en persoonlijke aanpak. De communicatie is altijd helder, snel en transparant, wat het plannen van transporten ontzettend eenvoudig maakt. Wat Freight Hero echt onderscheidt, is hun flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. Geen uitdaging is te groot, en ze denken altijd proactief mee om de meest efficiƫnte en kosteneffectieve oplossing te vinden. De track & trace-functionaliteit werkt perfect, waardoor we altijd real-time inzicht hebben in onze zendingen. Dankzij Freight Hero kunnen wij ons volledig focussen op onze core business, wetende dat onze logistiek in goede handen is. Ik kan dit bedrijf van harte aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een betrouwbare en professionele logistieke partner. Ga zo door, team Freight Hero!

5 out of 5 stars

Sofian Spierings

Groothandel in duurzame tassen
jan. 2025