Termen logistiek L

Laadbrief

De laadbrief of laadpermit is het document waarbij de scheepsagent als vertegenwoordiger van de rederij, eventueel via de expediteur/forwarder, toestemming geeft aan de stuwadoor om de goederen aan boord van het zeeschip te laden.

Laadmeter

Een laadmeter komt overeen met Ć©Ć©n strekkende meter laadruimte in een vrachtwagen. Dit wordt gebruikt als rekeneenheid voor goederen die niet gestapeld kunnen worden of waarop u niet kunt stapelen. Hierdoor wordt het verloren volume gecompenseerd. In de offerte wordt de omrekenfactor voor laadmeter opgenomen. Meestal komt Ć©Ć©n laadmeter overeen met 1850kg. ƉƩn europallet = 0,4 laadmeter, Ć©Ć©n blokpallet = 0,5 laadmeter.

Laat volgen

Wanneer goederen, die onder Ć©Ć©n cognossement worden vervoerd, tijdens het zeevervoer (aan verschillende partijen) worden doorverkocht, dan geeft de ontvanger die de goederen heeft verkocht een volgbrief (delivery order) af aan de verschillende kopers, elk voor het deel van de lading dat zij hebben gekocht. De volgbrief is daardoor een document dat op verzoek van de oorspronkelijke ontvanger van de lading wordt afgegeven aan de nieuwe ontvangers. De cognossementen kunnen dus worden gesplitst. Door de afgifte van een volgbrief worden de originele cognossementen ingetrokken.

Label

Strook van b.v. papier of metaal bevestigd aan een object om de aard, eigendom, bestemming, inhoud en / of andere bijzonderheden van het object aan te geven.

LASH

De afkorting LASH staat voor Lighter Aboard Ship. Dit is de benaming van het soort schip dat gestandaardiseerde duwbakken vervoert. De duwbakken, die, geladen, tot 600 ton kunnen wegen, worden geladen en gelost door middel van een zware portaalkraan aan boord van het schip. Zodra de duwbakken in het water worden gelost, worden ze aan elkaar bevestigd tot grote duwconvooien. De LASH-schepen worden enkel ingezet tussen gebieden met grote deltaā€™s (de Maasdelta, de monding van de Mississippi), omdat alleen daar de grote duwconvooien tot ver in het hinterland kunnen varen. LASH overslag vindt onder andere plaats in de Rotterdamse Waalhaven. Ijzer, staal, papier en rijst worden op deze manier efficiĆ«nt overgeladen van oceaanschepen naar binnenvaarders en vice versa.

Lashen

Lashen is het vastzetten van goederen om deze op hun plaats te houden door het gebruik van b.v. draden, touwen, kettingen en riemen, waardoor deze veilig getransporteerd kunnen worden.

Lashing point

Een bevestigingspunt op een vervoermiddel waaraan kettingen, touwen of banden bevestigd kunnen worden om goederen op hun plaats te houden.

Laytime

Laytime is de tijd die is afgesproken voor het laden of lossen van het schip.

Less than Container Load (LCL)

1. Een algemene referentie voor het identificeren van vracht in elke hoeveelheid die bestemd is om in een container te worden vervoerd, indien de vervoerder verantwoordelijk is voor het verpakken en / of uitpakken van de container. 2. Voor operationele doeleinden wordt een container van LCL (minder dan volle container) beschouwd als een container waarin meerdere zendingen of delen daarvan worden verzonden.

Less than Truck Load (LTL)

Term als het gewicht of het volume van de te transporteren zending(en) geen standaard truck vult.

Letter of Credit (L/C)

De afkorting L/C staat voor Letter of Credit. Dit is het basisdocument voor documentair krediet. Documentair krediet is een handeling waarbij een bank op de vraag van een koper van een goed zich ertoe verbindt tegenover de verkoper van het goed een zeker bedrag te betalen tegen aanbieding van een aantal duidelijk gedefinieerde documenten.

Letter of indemnity (LOI)

Een borgbrief (Letter of indemnity ā€“ LOI) is een document waarbij de verscheper de rederij vrijwaart van de gevolgen van vorderingen die mogelijk voortvloeien uit de afgifte van een schoon cognossement (clean B/L) wanneer de goederen niet conform de omschrijving in het cognossement werden geladen. Er bestaan twee soorten borgbrieven: borgbrieven voor kwantitatieve clausules en borgbrieven voor niet-kwantitatieve clausules. Wanneer het cognossement de basis is van een documentair krediet, eist de bank een schoon cognossement. Dit is een cognossement zonder reserves door de kapitein. Indien de goederen om Ć©Ć©n of andere reden niet conform geladen werden, zal de kapitein reserves willen aanbrengen op het cognossement. Indien hij dit doet, is er geen schoon cognossement meer en zal de bank geen documentair krediet geven. Het is daarom gebruikelijk om in dit geval de reserves niet op het cognossement, maar wel op de mateā€™s receipt te vermelden en om een borgbrief op te stellen, waarin de verscheper de kapitein (de rederij) vrijwaart van de mogelijke gevolgen daarvan.

Leveringsvoorwaarden

Een overeenkomst die garandeert dat de contractuele voorwaarden worden nagekomen. Indien dit niet gebeurt, staat er een financiƫle vergoeding tegenover.

LIFO

LIFO (Liner In/Free Out) is het omgekeerde van FILO. Bij LIFO is het laden van de goederen in het schip wel en het lossen uit het schip niet inbegrepen in de vrachtprijs. In dit geval moet de ontvanger van de goederen ter bestemming zelf het lossen uit het schip apart betalen.

LILO

Bij LILO (Liner In/Liner Out) is zowel het laden als het lossen van de vracht in en uit het schip bij de vrachtprijs inbegrepen.

Logistiek

Logistiek richt zich op de organisatie, planning, besturing en uitvoering van de goederenstromen, geldstromen en informatiestromen via ontwikkeling en inkoop gevolgd door de productie en distributie met het benodigde personeel naar de eindafnemer, met als doel om tegen lage kosten en kapitaalgebruik te voldoen aan de behoeften van de markt. Het gaat om het vinden van een evenwicht tussen schijnbaar moeilijk verenigbare doelstellingen; kosten minimalisatie/laag kapitaalgebruik en customer service maximalisatie. In een snel veranderende wereld geldt voor steeds meer bedrijven dat een goede logistieke beheersing een absolute ā€˜mustā€™ is.

Lost slots

We spreken van buitenprofiel of Out of Gauge (OOG) ladingen als de afmetingen van de te verschepen goederen buiten de maten van de container vallen. Er wordt door de rederijen een OOG-toeslag berekend in verband met de lost slots. Waar de goederen uitsteken kunnen immers geen containers meer geladen worden.

Low Sulfur Surcharge

De Low Sulphur Surcharge (LSS), ook bekend als Low Sulfur Bunker Surcharge of Low Sulphur Fuel Surcharge (LSF) is voortgekomen uit een IMO-verordening (International Maritime Organisation) die tot doel heeft de hoeveelheid zwavelige brandstofemissies te verminderen die door vrachtschepen wordt uitgestoten. Brandstof met een hoog zwavelgehalte draagt bij tot een aanzienlijke hoeveelheid zwaveldioxide-emissies, waarvan bekend is dat ze gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid. Vervoerders die met schepen varen door zogenaamde aangewezen Emission Control Areas (ECA) zijn verplicht om gebruik te maken van brandstof met een zwavelgehalte van 0,1% of minder, hetgeen een drastische vermindering is ten opzichte van de 1,0% -concentratiebrandstof die tegenwoordig in de zeescheepvaart wordt gebruikt. Emission Control Areas (ECA) zijn onder meer de Oostzee, het Engelse Kanaal, de Noordzee en 200 zeemijlen van de Amerikaanse en Canadese kusten.

Low Water Surcharge (Laagwatertoeslag)

Een Laag Water Toeslag wordt door rederijen ingevoerd zodra het waterpeil van een rivier dusdanig laag is dat het de laadcapaciteit van een schip beperkt. Dit houdt in dat er minder containers aan boord geladen kunnen worden. Rederijen compenseren dit met een laagwatertoeslag.

Luchtvracht

Luchtvracht is het onbegeleide vervoer van goederen tussen twee luchthavens. Het is een vorm van vervoer die aan hoge eisen als leverbetrouwbaarheid en snelheid voldoet.

Luchtvrachtafhandelingskosten

Luchtvrachtafhandelingskosten zijn de kosten ter dekking van de kosten die gemaakt worden om de goederen in/uit het vliegtuig te laden. De goederen worden in een afgeschermd gedeelte van de luchthaven door de afhandelaar behandeld. Hier worden de luchtvrachtpallets opgebouwd en/of afgebroken. Bij import worden de goederen daarna onder de verschillende luchtvrachtexpediteurs verdeeld voor verdere distributie. Bij export worden de goederen van de verschillende luchtvrachtexpediteurs verzameld.

Het zee- en luchtvaartalfabet:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
FENEX Logo
Help
Bellen

Freight Hero bedankt voor de snelle service mbt transport vanuit Aziƫ! Vakkundig advies qua routing zodat we de goederen op tijd bij onze klanten konden krijgen. Team The Freight Hero, bedankt!

5 out of 5 stars

Vikteri

Fashion
sep. 2024

Goede prijzen en uitstekende service!

5 out of 5 stars

Jaron Molen

sep. 2024

Simpel, snel en zeer klant vriendelijk. Klantenservice zoals je ze weinig meer tegen komt. ik kan The Freight hero iedereen aanbevelen. Ze hebben aan mij geen klant, maar een ambassadeur!

5 out of 5 stars

Tycho Ribbink

Transport
jan. 2019

Fijne partij om mee samen te werken. Al meerdere zendingen gedaan (10+) nog geen problemen gehad. Bij de eerste keer telefonisch hulp gehad om alles om de juiste manier in te vullen. Zeker een aanrader.

5 out of 5 stars

Bas van Dijk

okt. 2018

Alles fantastisch geregeld, zeer prettig bedrijf om mee samen te werken en ook nog eens betaalbaar

5 out of 5 stars

Kruis Roemer

jan. 2020

Een bedrijf waar ik inmiddels al een paar jaar mee werk. Altijd vriendelijk en maakt afspraken waar. Mensen anticiperen en denken met de klant mee, waardoor de zendingen zo snel mogelijk binnen zijn. De supply chain oplossingen en het aangeboden online platform zijn ideaal. Voor mij geen andere meer.

5 out of 5 stars

Rory van Weeghel

Industrie
dec. 2024

Heel handig voor het importeren van goederen. Regelen alles voor je van deur tot deur. Goede klantenservice en tijdige updates. Geeft het over aan Freight heroes en je kunt achterover leunen en je zending tegemoet zien.

5 out of 5 stars

Hicham Ben Youssef

Groothandel
dec. 2024

Een aantal keer een container voor ons verzorgd, elke keer naar tevredenheid. Een partij om zeker bij te informeren.

5 out of 5 stars

Wim van Ederen

Handel
nov. 2024

Al jaren een fijne en betrouwbare partner voor zendingen! Duidelijke informatie vooraf, overzichtelijke online portal en mochten er onverhoopt zaken zijn bellen ze altijd netjes om te overleggen. Ga zo door team! Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

5 out of 5 stars

Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

E-Bikes voor bezorgdiensten
dec. 2024

Wij hebben meerdere malen met Fright Hero samengewerkt. En zal het zeker nog een keer doen om de volgende reden: Zeer goede communicatie en er waren helemaal geen problemen. Fright Hero nam contact met ons op als we iets vergeten waren. Bovendien, en dat was het allerleukste, heb je ook de ā€œkleine dingenā€ met onze leverancier verduidelijkt, zodat wij zelf nergens omkijken naar hadden. Met andere vrachtmakelaars heb ik geen ervaring, maar die zijn echt goed.

5 out of 5 stars

B. Monzel

apr. 2021

Goede communicatie en competitieve prijzen

5 out of 5 stars

Wouter Meulemeester

jan. 2025

Werken al een tijdje met The Freight Hero. Goede communicatie en nette prijzen. Blijf zo doorgaan!

5 out of 5 stars

Damian van Weelden

jan. 2025

Goedkoop en makkelijk, top service!

5 out of 5 stars

Koen Bosman

aug. 2016

Heel erg tevreden met hun service and commitment!

5 out of 5 stars

Info GLSN

mei 2024

De goedkoopste expediteur met het meeste bestelgemak en snelste levering. Eindelijk, hier zat ik op te wachten!

5 out of 5 stars

Erwin Nijhuis

jun. 2017

Super super super, laag in kosten en alles netjes afgeleverd. Zeer breekbaar materiaal netjes zonder beschadiging bezorgd super :)

5 out of 5 stars

Maria Kanari

mrt. 2019

Duidelijke communicatie, vracht is makkelijk realtime te volgen en scherpe prijzen. Top service!

5 out of 5 stars

Alexandra Koopmans

mei 2017

Super blij met de service van The Freight Hero. Vorige week mijn eerste vracht uit Qingdao ontvangen. Vanaf het eerste moment is het bij The Freight Hero duidelijk wat de kosten zullen zijn. Via de website kan je Duidelijk een prijs zien. Ook via The freight Hero mijn vracht laten bezorgen. Na inklaring stond het binnen 4 dagen bij ons.

5 out of 5 stars

Couple Tv

jan. 2021

ABC Taxatles

5 out of 5 stars

ABC Taxaties

nov. 2024

Freight Hero heeft ons bedrijf enorm geholpen met het optimaliseren van onze logistieke processen. Van begin tot eind bieden ze een professionele en persoonlijke aanpak. De communicatie is altijd helder, snel en transparant, wat het plannen van transporten ontzettend eenvoudig maakt. Wat Freight Hero echt onderscheidt, is hun flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. Geen uitdaging is te groot, en ze denken altijd proactief mee om de meest efficiƫnte en kosteneffectieve oplossing te vinden. De track & trace-functionaliteit werkt perfect, waardoor we altijd real-time inzicht hebben in onze zendingen. Dankzij Freight Hero kunnen wij ons volledig focussen op onze core business, wetende dat onze logistiek in goede handen is. Ik kan dit bedrijf van harte aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een betrouwbare en professionele logistieke partner. Ga zo door, team Freight Hero!

5 out of 5 stars

Sofian Spierings

Groothandel in duurzame tassen
jan. 2025