Termen logistiek L
Laadbrief
De laadbrief of laadpermit is het document waarbij de scheepsagent als vertegenwoordiger van de rederij, eventueel via de expediteur/forwarder, toestemming geeft aan de stuwadoor om de goederen aan boord van het zeeschip te laden.
Laadmeter
Een laadmeter komt overeen met één strekkende meter laadruimte in een vrachtwagen. Dit wordt gebruikt als rekeneenheid voor goederen die niet gestapeld kunnen worden of waarop u niet kunt stapelen. Hierdoor wordt het verloren volume gecompenseerd. In de offerte wordt de omrekenfactor voor laadmeter opgenomen. Meestal komt één laadmeter overeen met 1850kg. Één europallet = 0,4 laadmeter, één blokpallet = 0,5 laadmeter.
Laat volgen
Wanneer goederen, die onder één cognossement worden vervoerd, tijdens het zeevervoer (aan verschillende partijen) worden doorverkocht, dan geeft de ontvanger die de goederen heeft verkocht een volgbrief (delivery order) af aan de verschillende kopers, elk voor het deel van de lading dat zij hebben gekocht. De volgbrief is daardoor een document dat op verzoek van de oorspronkelijke ontvanger van de lading wordt afgegeven aan de nieuwe ontvangers. De cognossementen kunnen dus worden gesplitst. Door de afgifte van een volgbrief worden de originele cognossementen ingetrokken.
Label
Strook van b.v. papier of metaal bevestigd aan een object om de aard, eigendom, bestemming, inhoud en / of andere bijzonderheden van het object aan te geven.
LASH
De afkorting LASH staat voor Lighter Aboard Ship. Dit is de benaming van het soort schip dat gestandaardiseerde duwbakken vervoert. De duwbakken, die, geladen, tot 600 ton kunnen wegen, worden geladen en gelost door middel van een zware portaalkraan aan boord van het schip. Zodra de duwbakken in het water worden gelost, worden ze aan elkaar bevestigd tot grote duwconvooien. De LASH-schepen worden enkel ingezet tussen gebieden met grote delta’s (de Maasdelta, de monding van de Mississippi), omdat alleen daar de grote duwconvooien tot ver in het hinterland kunnen varen. LASH overslag vindt onder andere plaats in de Rotterdamse Waalhaven. Ijzer, staal, papier en rijst worden op deze manier efficiënt overgeladen van oceaanschepen naar binnenvaarders en vice versa.
Lashen
Lashen is het vastzetten van goederen om deze op hun plaats te houden door het gebruik van b.v. draden, touwen, kettingen en riemen, waardoor deze veilig getransporteerd kunnen worden.
Lashing point
Een bevestigingspunt op een vervoermiddel waaraan kettingen, touwen of banden bevestigd kunnen worden om goederen op hun plaats te houden.
Laytime
Laytime is de tijd die is afgesproken voor het laden of lossen van het schip.
Less than Container Load (LCL)
1. Een algemene referentie voor het identificeren van vracht in elke hoeveelheid die bestemd is om in een container te worden vervoerd, indien de vervoerder verantwoordelijk is voor het verpakken en / of uitpakken van de container. 2. Voor operationele doeleinden wordt een container van LCL (minder dan volle container) beschouwd als een container waarin meerdere zendingen of delen daarvan worden verzonden.
Less than Truck Load (LTL)
Term als het gewicht of het volume van de te transporteren zending(en) geen standaard truck vult.
Letter of Credit (L/C)
Een Letter of Credit (L/C) is een financieel instrument dat wordt gebruikt in internationale handel om betaling te garanderen tussen koper en verkoper. Het wordt uitgegeven door een bank namens de koper en biedt zekerheid aan de verkoper dat hij betaald zal worden, mits aan de overeengekomen voorwaarden wordt voldaan.
De Letter of Credit is dus een verbintenis van een uitgevende bank om op verzoek van de aanvrager een derde partij als begunstigde te betalen voor een overeengekomen bedrag op een afgesproken tijdstip. Doorgaans tegen overlegging van de in de L/C genoemde documenten, op voorwaarde dat dat zij voldoen aan de voorwaarden van de letter of credit.
De bank kan op de Bill of Lading worden vermeld, maar alleen als de L/C dit voorschrijft. In de meeste gevallen gebeurt dit met een "To Order of [Bank Name]" Bill of Lading om controle over de goederen te behouden totdat de koper aan de betalingsvoorwaarden voldoet.
Hoe werkt een Letter of Credit?
- Afspraak tussen koper en verkoper
- De koper en verkoper sluiten een contract af waarin ze afspreken dat de betaling via een Letter of Credit zal verlopen.
- Aanvraag bij de bank
- De koper vraagt bij zijn bank (de uitgevende bank) een L/C aan.
- De bank beoordeelt de kredietwaardigheid van de koper en stelt de L/C op met specifieke voorwaarden, zoals leveringsdatum, documenten en betalingsvoorwaarden.
- Verzending van de L/C naar de bank van de verkoper
- De uitgevende bank stuurt de L/C naar de adviserende of bevestigende bank (meestal in het land van de verkoper).
- De verkoper wordt op de hoogte gesteld en controleert of de voorwaarden acceptabel zijn.
- Levering van goederen en documenten
- De verkoper verzendt de goederen volgens de voorwaarden van de L/C.
- Na verzending verzamelt de verkoper de vereiste documenten (zoals factuur, vrachtbrief, verzekeringsdocumenten) en levert deze in bij zijn bank.
- Controle en betaling
- De bank van de verkoper controleert de documenten en stuurt ze door naar de uitgevende bank.
- Als de documenten in orde zijn, betaalt de bank aan de verkoper.
- Terugbetaling door de koper
- De uitgevende bank vraagt de koper om de kosten te betalen.
- Zodra de koper betaalt, krijgt hij de documenten en kan hij de goederen in ontvangst nemen.
Letter of indemnity (LOI)
Een borgbrief (Letter of indemnity – LOI) is een document waarbij de verscheper de rederij vrijwaart van de gevolgen van vorderingen die mogelijk voortvloeien uit de afgifte van een schoon cognossement (clean B/L) wanneer de goederen niet conform de omschrijving in het cognossement werden geladen. Er bestaan twee soorten borgbrieven: borgbrieven voor kwantitatieve clausules en borgbrieven voor niet-kwantitatieve clausules. Wanneer het cognossement de basis is van een documentair krediet, eist de bank een schoon cognossement. Dit is een cognossement zonder reserves door de kapitein. Indien de goederen om één of andere reden niet conform geladen werden, zal de kapitein reserves willen aanbrengen op het cognossement. Indien hij dit doet, is er geen schoon cognossement meer en zal de bank geen documentair krediet geven. Het is daarom gebruikelijk om in dit geval de reserves niet op het cognossement, maar wel op de mate’s receipt te vermelden en om een borgbrief op te stellen, waarin de verscheper de kapitein (de rederij) vrijwaart van de mogelijke gevolgen daarvan.
Leveringsvoorwaarden
Een overeenkomst die garandeert dat de contractuele voorwaarden worden nagekomen. Indien dit niet gebeurt, staat er een financiële vergoeding tegenover.
LIFO
LIFO (Liner In/Free Out) is het omgekeerde van FILO. Bij LIFO is het laden van de goederen in het schip wel en het lossen uit het schip niet inbegrepen in de vrachtprijs. In dit geval moet de ontvanger van de goederen ter bestemming zelf het lossen uit het schip apart betalen.
LILO
Bij LILO (Liner In/Liner Out) is zowel het laden als het lossen van de vracht in en uit het schip bij de vrachtprijs inbegrepen.
Logistiek
Logistiek richt zich op de organisatie, planning, besturing en uitvoering van de goederenstromen, geldstromen en informatiestromen via ontwikkeling en inkoop gevolgd door de productie en distributie met het benodigde personeel naar de eindafnemer, met als doel om tegen lage kosten en kapitaalgebruik te voldoen aan de behoeften van de markt. Het gaat om het vinden van een evenwicht tussen schijnbaar moeilijk verenigbare doelstellingen; kosten minimalisatie/laag kapitaalgebruik en customer service maximalisatie. In een snel veranderende wereld geldt voor steeds meer bedrijven dat een goede logistieke beheersing een absolute ‘must’ is.
Lost slots
We spreken van buitenprofiel of Out of Gauge (OOG) ladingen als de afmetingen van de te verschepen goederen buiten de maten van de container vallen. Er wordt door de rederijen een OOG-toeslag berekend in verband met de lost slots. Waar de goederen uitsteken kunnen immers geen containers meer geladen worden.
Low Sulfur Surcharge
De Low Sulphur Surcharge (LSS), ook bekend als Low Sulfur Bunker Surcharge of Low Sulphur Fuel Surcharge (LSF) is voortgekomen uit een IMO-verordening (International Maritime Organisation) die tot doel heeft de hoeveelheid zwavelige brandstofemissies te verminderen die door vrachtschepen wordt uitgestoten. Brandstof met een hoog zwavelgehalte draagt bij tot een aanzienlijke hoeveelheid zwaveldioxide-emissies, waarvan bekend is dat ze gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid. Vervoerders die met schepen varen door zogenaamde aangewezen Emission Control Areas (ECA) zijn verplicht om gebruik te maken van brandstof met een zwavelgehalte van 0,1% of minder, hetgeen een drastische vermindering is ten opzichte van de 1,0% -concentratiebrandstof die tegenwoordig in de zeescheepvaart wordt gebruikt. Emission Control Areas (ECA) zijn onder meer de Oostzee, het Engelse Kanaal, de Noordzee en 200 zeemijlen van de Amerikaanse en Canadese kusten.
Low Water Surcharge (Laagwatertoeslag)
Een Laag Water Toeslag wordt door rederijen ingevoerd zodra het waterpeil van een rivier dusdanig laag is dat het de laadcapaciteit van een schip beperkt. Dit houdt in dat er minder containers aan boord geladen kunnen worden. Rederijen compenseren dit met een laagwatertoeslag.
Luchtvracht
Luchtvracht is het onbegeleide vervoer van goederen tussen twee luchthavens. Het is een vorm van vervoer die aan hoge eisen als leverbetrouwbaarheid en snelheid voldoet.
Luchtvrachtafhandelingskosten
Luchtvrachtafhandelingskosten zijn de kosten ter dekking van de kosten die gemaakt worden om de goederen in/uit het vliegtuig te laden. De goederen worden in een afgeschermd gedeelte van de luchthaven door de afhandelaar behandeld. Hier worden de luchtvrachtpallets opgebouwd en/of afgebroken. Bij import worden de goederen daarna onder de verschillende luchtvrachtexpediteurs verdeeld voor verdere distributie. Bij export worden de goederen van de verschillende luchtvrachtexpediteurs verzameld.