Incoterms luchtvracht
De Incoterms (International Commercial Terms) zijn internationaal erkende regels die duidelijk maken wat jouw rechten en verantwoordelijkheden zijn bij het kopen of verkopen van goederen in de internationale handel. Deze standaarden worden uitgegeven door de International Chamber of Commerce (ICC), dé organisatie voor bedrijven wereldwijd. Om relevant te blijven, worden de Incoterms elke 10 jaar herzien en aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen in internationale handel.
Vanaf 1 januari 2011 kun je kiezen uit de 11 vastgestelde Incoterms, zoals hierboven weergegeven.
Voorbeelden van Incoterms:
- EXW (Ex Works): Je haalt de goederen op bij de verkoper en regelt alles verder zelf.
- FCA (Free Carrier): De verkoper regelt transport tot aan de vervoerder, inclusief documentatie.
- CPT (Carriage Paid To): De verkoper betaalt voor transport tot een afgesproken bestemming.
- CIP (Carriage and Insurance Paid To): Naast transport betaalt de verkoper ook voor de verzekering.
- DAT (Delivered At Terminal): De verkoper brengt de goederen naar een specifieke terminal.
- DAP (Delivered At Place): De verkoper betaalt tot de afgesproken locatie, maar jij regelt de inklaring.
- DDP (Delivered Duty Paid): Alles wordt door de verkoper geregeld, inclusief belastingen en invoerrechten.
Luchtvracht import - FCA
Bij luchtvrach timport gebruik je meestal de FCA Incoterm, waarbij de verkoper verantwoordelijk is voor het transport tot de luchthaven (bijvoorbeeld Schiphol). Je hebt hierbij de keuze tussen levering aan de luchthaven of direct aan jouw deur. Houd er rekening mee dat de verkoper verantwoordelijk is voor de exportdocumentatie.
Luchtvracht import - FOB-Air
Hoewel formeel niet erkend, wordt de term FOB-Air vaak gebruikt in luchtvracht door verkopers, kopers en de Belastingdienst (Douane). Het komt overeen met de FOB-termijn voor zeetransport. Hierbij betaalt de verkoper de kosten in het land van oorsprong, terwijl jij als koper verantwoordelijk bent voor de luchtvrachtkosten, lokale kosten op de plaats van bestemming, de verdere inklaring en levering tot aan de deur. Na de douane-inklaring betaal je ook invoerrechten en BTW.
Uitleg incoterms
Incoterms bepalen wie verantwoordelijk is voor transport, verzekering en douane-afhandeling, en wanneer het risico van verlies of schade overgaat. Door de juiste Incoterm te kiezen, voorkom je verrassingen en zorg je voor een soepel transportproces. We lichten hieronder verschillende veelgebruikte Incoterms verder toe:
Ex Works - Af fabriek
Bij de Ex Works Incoterm levert de verkoper de goederen af in hun fabriek, opslag of werkplaats. De verantwoordelijkheid van de verkoper eindigt op dat moment, want deze regelt alleen de minimale verpakking en de factuur. Vanaf het afhaalpunt ligt zowel het risico als de organisatie van het transport volledig bij de koper.
FCA Free Carrier - Vrachtvrij tot vervoerder
Bij de FCA Incoterm verzorgt de verkoper alle benodigde documentatie, zoals uitvoervergunningen, facturen en douaneformaliteiten. Daarnaast zorgt de verkoper voor de verpakking en draagt deze de kosten tot de goederen aan de eerste vervoerder worden overgedragen. Vanaf dat punt neemt de koper het risico en de kosten op zich.
Carriage Paid To (CPT) - Vrachtvrij
Onder de CPT Incoterm is de verkoper verantwoordelijk voor de transportkosten tot de overeengekomen locatie. Zodra de goederen aan de eerste vervoerder zijn overgedragen, gaan de risico’s over op de koper. In Nederland wordt deze regeling vaak gelijkgesteld aan ENF (Ex Works).
Carriage and Insurance Paid To (CIP) - Vrachtvrij inclusief verzekering
Bij CIP neemt de verkoper dezelfde verantwoordelijkheden op zich als bij CPT, maar met een extra verplichting. De verkoper moet een vrachtverzekering afsluiten om de risico’s tijdens het transport te dekken. Zo zijn de goederen beter beschermd tijdens de reis.
Delivered at Terminal (DAT) - GELEVERD AAN (terminal van bestemming)
De DAT Incoterm is speciaal ontwikkeld om leveringen op containerterminals, opslagruimtes of havens te benadrukken. De verkoper regelt en betaalt het transport tot aan de terminal en draagt ook het risico tijdens de reis. Deze Incoterm kan worden toegepast op alle transportvormen en vervangt de eerdere DEQ-regeling.
Delivered At Place (DAP) - (overeengekomen plaats van bestemming)
Met DAP zorgt de verkoper voor het transport tot een overeengekomen locatie. De kosten en risico’s tot aan dat punt liggen bij de verkoper, maar de inklaringskosten bij aankomst zijn voor de koper. DAP is toepasbaar voor alle soorten transport en biedt een flexibele oplossing.
Delivered Duty Paid (DDP) - Franco inclusief rechten
Bij DDP heeft de verkoper de meeste verplichtingen. Deze is verantwoordelijk voor de levering van de goederen tot aan de afgesproken bestemming, inclusief alle invoerrechten en belastingen. De koper hoeft alleen de goederen in ontvangst te nemen, wat deze Incoterm zeer gebruiksvriendelijk maakt.
Free Alongside Ship (FAS)- Vrij langszij schip
Onder FAS zorgt de verkoper ervoor dat de goederen tot naast het schip worden geleverd, inclusief de verpakkingskosten en uitvoervergunningen. Na dit punt is de koper verantwoordelijk voor verdere transportkosten en risico’s. Deze Incoterm wordt voornamelijk gebruikt bij zeevervoer.
Free on Board (FOB) - Vrij aan boord
De FOB Incoterm vereist dat de verkoper de goederen levert aan boord van het schip, inclusief alle kosten tot dat punt. Vanaf het moment dat de goederen veilig aan boord zijn, draagt de koper alle risico’s en kosten. Volgens de 2010-regels wordt de levering pas bevestigd wanneer het stuwingscertificaat is afgegeven.
CFR (CNF) Cost and Freight - Kostprijs en vracht
Bij CFR neemt de verkoper de kosten voor transport en vracht tot de haven van bestemming voor zijn rekening. Het risico gaat echter al over op de koper zodra de goederen de scheepsreling in de verzendhaven passeren. Dit maakt de koper verantwoordelijk voor schade of verlies tijdens de rest van de reis.
CIF Cost, Insurance and Freight - Kostprijs, verzekering en vracht
De CIF Incoterm lijkt sterk op CFR, maar voegt een extra verplichting toe: de verkoper moet een verzekering afsluiten voor de goederen tijdens de zeevracht. Deze term wordt uitsluitend gebruikt bij zeevervoer en binnenvaart en biedt extra zekerheid voor de koper.
Met een goed begrip van de juiste Incoterms voor luchtvracht voorkom je onduidelijkheden en onverwachte kosten. Laat The Freight Hero je helpen om jouw internationale transport soepel en probleemloos te regelen!