Wegvervoerder: maak het werken aantrekkelijker!
5 februari 2025
In het laatste kwartaal van 2024 zijn de kosten voor wegvervoerders in Nederland met anderhalf procent meer gestegen dan in het laatste kwartaal van 2023. De oorzaak ligt in het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Eind 2024 stonden er in Nederland meer dan 7.000 vacatures open. De gemiddelde leeftijd van de chauffeurs stijgt naar 45 jaar en de uitstroom van chauffeurs ligt hoger dan de instroom. Desondanks liggen er kansen voor de wegvervoerder.

Tarieven
Wegvervoerders hebben naast stijgende loonkosten te maken met stijgende tolheffingen en hogere kosten vanwege strengere CO2-normen. Uit concurrentieoverweging worden deze stijgende kosten vaak niet doorberekend aan de klanten, de verladers. En ook prijsverlagingen zijn aan de orde van de dag.
Beperktere vraag
De contracttarieven zijn namelijk gemiddeld anderhalf procent gedaald ten opzichte van 2023 en de spottarieven daalden met een procent. Sinds medio 2023 zijn de spottarieven zelfs niet meer hoger geweest dan de contracttarieven, die momenteel gemiddeld vijf procent hoger liggen. De beperktere vraag naar wegvervoer ligt hieraan ten grondslag. Er is met name in de zuidelijke Europese landen een afnemende industriële productie te zien. Dat heeft ook gevolgen voor het binnenlandse wegvervoer. Maar is het wel verstandig de tarieven naar beneden bij te stellen? Het verschraalt de dienstverlening enorm. En door nú te investeren in kwaliteit zijn de toekomstperspectieven beter.
Kansen
Om het tekort als wegtransporteur aan te pakken, kun je er naar streven om meer vrouwen en jongeren aan te trekken. Het beroep is immers fysiek minder zwaar geworden door innovatie in laad- en lossystemen. Door de arbeidsomstandigheden te verbeteren en je bedrijf goed te promoten richting jongeren en vrouwen, kun je de instroom weer laten stijgen. Of neem de opleidingskosten van nieuwe mensen (deels) voor je rekening en maak meer gebruik van gepensioneerde chauffeurs. En maak de werktijden en roosters flexibeler, waardoor je kunt richten op parttimers en mensen met zorgtaken. Niks doen, is echt geen optie!
Maak het werken aantrekkelijker. Dat maakt jou voor de klant aantrekkelijker.