THE FREIGHT HERO'S WEKELIJKSE ZONDAGBLOG - 23 FEBRUARI 2025
Eerlijk delen?
The Freight Hero is toegelaten tot het lidmaatschap van de FENEX (Federatie Nederlandse Expediteurs) waardoor de klanten weten dat er zekerheid bestaat op betrouwbaarheid en kwaliteit. Daarnaast mag The Freight Hero de officiële Nederlandse Expeditievoorwaarden hanteren. Het is belangrijk te weten wat er in de voorwaarden bepaald is over de aansprakelijkheid bij geleden schade.
Aansprakelijkheid
Artikel 11 stelt dat de Expediteur in alle gevallen van schade slechts tot 10.000 SDR (Special Drawing Right) aansprakelijk gesteld kan worden. SDR is daarbij een internationale kunstmatige valuta gebaseerd op de Amerikaanse Dollar, Euro, Britse pond en de Chinese Yen. De waarde verandert dagelijks en wordt door het Internationaal Monetair Fonds (IMF) vastgesteld naar een specifieke valuta. Momenteel heeft de SDR een koers van Euro 1,26. Volgens de FENEX-voorwaarden is de aansprakelijkheid voor de expediteur beperkt tot 4 SDR per beschadigde KG.
Risico
Er is altijd een risico bij het transport van de goederen. Zo spelen extreme weersomstandigheden op zee een grote rol en kunnen veel schade veroorzaken. Vocht en lekkage bij storm en hoge golven kunnen aan de orde zijn en ook containers kunnen overboord vallen. De geleden werkelijke schade is dan vaak vele malen groter dan de gedekte schade. The Freight Hero biedt verladers en ladingeigenaren daarom de mogelijkheid om hun transportvracht te verzekeren door middel van een transportgoederenverzekering. Een vaak vergeten schade is in deze verzekering ook gedekt: de zogenaamde Averij Grosse (in het Engels: General Average.)
Eerlijk
In geval van noodsituaties kunnen rederijen op basis van Averij-Grosse geleden schade verhalen op alle ladingeigenaren aan boord van het schip. Als een opzettelijke opoffering van lading of kosten wordt gemaakt om het schip en resterende lading te redden, dan worden deze ladingeigenaren geconfronteerd met een evenredig deel van de gemaakte kosten. Dit onder de noemer: ‘Eerlijk delen’. De gedachte erachter is het eeuwenoude principe dat zeevaart een gezamenlijk avontuur is. Zonder een transportgoederenverzekering vallen deze kosten rauw op het dak van de verlader. De lading die uiteindelijk aankomt in de haven van bestemming zal zonder betaling niet worden vrijgegeven.
Ever Given
Een bekend recent groot voorbeeld van averij-grosse is het containerschip Ever Given dat in 2021 het Suezkanaal blokkeerde. Er zijn toen enorme sleep-en bergingskosten gemaakt. De ladingeigenaren moesten een garantie via hun transportgoederenverzekering afgeven. Konden ze dat niet, dan moesten zij betalen.
One Hammersmith
Maar er zijn talloze andere kleinere voorbeelden. De One Hammersmith was op 27 september 2024 onderweg van Azië naar Rotterdam en kreeg problemen met de hoofdmotor. Het schip kende geen voortstuwing meer en dreef door de slechte weersomstandigheden richting de kust van Bretagne in Frankrijk. Het schip werd weggesleept door een bergingsbedrijf naar Rotterdam en werd daar vervolgens gerepareerd.
Oneerlijk
Het bedrijf Gendai Sake had via The Freight Hero lading op de One Hammersmith zitten en werd geconfronteerd met de verdeling van de kosten en kreeg 5% van zijn goederenwaarde extra voor zijn kiezen. Voor eigenaar Tim voelde de opgelegde kosten van bijna Euro 1.000 juist erg oneerlijk. "Door motorpech buiten mijn schuld om moet ik meebetalen". Hij nam contact op met zijn vaste aanspreekpersoon van de The Freight Hero. "Ik had vooraf nog getwijfeld over het afsluiten van de transportgoederenverzekering. Ik wist het niet eens exact, wat er gedekt was, maar ik werk direct gerustgesteld. De schade werd gedekt door de verzekering. Ik heb een document ingevuld en geretourneerd en binnen enkele dagen werden de goederen vrijgesteld en was alles geregeld."
Niet meer twijfelen dus. De transportgoederenverzekering van The Freight Hero bij zeevracht is voorwaar geen overbodige luxe.