THE FREIGHT HERO'S WEKELIJKSE ZONDAGBLOG - 2 FEBRUARI 2025

Bespaar niet alleen in tijd en geld. Bespaar CO2-uitstoot!

De containerlijnvaart in de haven van Rotterdam moet steeds meer voldoen aan strengere milieueisen. Deze komen voort uit nationale en internationale regelgeving. De milieumaatregelen stimuleren de verduurzaming, waardoor de haven van Rotterdam ook op het gebied van duurzaamheid koploper wil blijven in Europa. Het boekingsplatform The Freight Hero helpt daarnaast verladers in hun keuze van transportmodaliteit en lanceert daarom de online tool Green Log


Milieu

De gevolgen van de milieueisen uiten zich in verschillende verplichtingen. En iedere verplichting leidt tot nieuw beleid.

1. CO₂-Reductie en Energietransitie

  • De scheepvaartsector moet bijdragen aan de Europese Fit for 55-doelstellingen, die CO₂-uitstoot in 2030 met 55% moeten verminderen ten opzichte van 1990.
  • FuelEU Maritime verplicht schepen om hun CO₂-intensiteit geleidelijk te verlagen, met strengere normen vanaf 2025.

Beleid:
Rederijen zoeken naar alternatieve brandstoffen zoals LNG, methanol, ammoniak en waterstof.

2. Walstroomverplichting (Shore Power)

  • Vanaf 2030 is het in de EU verplicht dat grote containerschepen walstroom gebruiken in havens, zodat ze niet langer op vervuilende dieselgeneratoren draaien.

Beleid:
In samenwerking met Rotterdam Shore Power, een joint venture tussen het Havenbedrijf Rotterdam en Eneco, zal de APM Terminals Maasvlakte II vanaf 2028 zeeschepen voorzien van schone energie tijdens hun verblijf in de haven. Dit initiatief zal naar verwachting de CO₂-uitstoot met bijna 7.000 ton per jaar verminderen en is ruim op tijd voor de Europese regelgeving die walstroom verplicht stelt voor containerschepen in 2030

3. Emissiereductie: Zwavel en Stikstof

  • Sinds 2020 gelden wereldwijd strengere zwaveleisen (IMO 2020): schepen mogen slechts 0,5% zwavel in brandstof hebben (0,1% in emissiecontrolegebieden zoals de Noordzee).

Beleid:
De Noordzee wordt vanaf 2025 een stikstof-emissiecontrolegebied (NECA), wat betekent dat nieuwe schepen strengere NOₓ-uitstootnormen moeten volgen.

4. CO₂-heffingen en ETS (Emissions Trading System)

  • Vanaf 2024 valt de scheepvaart onder het Europese emissiehandelssysteem (ETS).

Beleid:
Containerschepen die de haven van Rotterdam aandoen, moeten emissierechten kopen voor hun CO₂-uitstoot. Dit stimuleert rederijen om schonere technologieën te gebruiken.

Internationale Maritieme Organisatie (IMO)

Nu de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) alle schepen van meer dan 5.000 bruto tonnage die de havens in de EU aandoen verplicht om hun brandstofverbruik en CO₂-uitstoot te monitoren en rapporteren, is het goed om verder in te zoomen op het begrip CO-2 uitstoot.

Hoe wordt CO₂ berekend?

In brandstof zit het grootste deel koolstof (C). Om deze te verbranden is zuurstof (O2) nodig. De gezamenlijke hoeveelheid koolstof en zuurstof bepaalt de hoeveelheid uitstoot van CO2.

De gezamenlijke hoeveelheid CO2 uitstoot in kilogrammen van een ton brandstof wordt de emissiefactor genoemd. Ofwel: CO₂ uitstoot = aantal ton brandstof x  emissiefactor van deze brandstof

Emissiefactoren

  • HFO (Heavy Fuel Oil): 3,114 kg CO₂ per liter brandstof
  • MGO (Marine Gas Oil): 3,206 kg CO₂ per liter brandstof
  • LNG (Liquefied Natural Gas): 2,750 kg CO₂ per liter brandstof

Smart shipping

The Freight Hero investeert in smart shipping en digitalisering om de efficiëntie binnen de internationale logistiek te verhogen en brandstofverbruik te verlagen. Innovaties zoals autonome vaart, route-optimalisatie en AI-gestuurde logistiek zijn daarbij belangrijke instrumentaria.

Green-Log

The Freight Hero zal binnen afzienbare tijd de online tool Green-Log lanceren, die CO2-berekeningen laat zien van alle mogelijke transportmodaliteiten. De gebruiker van deze tool kan dan de keuze voor luchtvracht, zeevracht, trucking, rail of via bargeterminals mede kunnen baseren op de uitstoot van CO2.

The Freight Hero bespaart niet alleen in tijd en geld. The Freight Hero bespaart ook CO2! 


Help
Bellen

Freight Hero bedankt voor de snelle service mbt transport vanuit Azië! Vakkundig advies qua routing zodat we de goederen op tijd bij onze klanten konden krijgen. Team The Freight Hero, bedankt!

5 out of 5 stars

Vikteri

Fashion
sep. 2024

Goede prijzen en uitstekende service!

5 out of 5 stars

Jaron Molen

sep. 2024

Simpel, snel en zeer klant vriendelijk. Klantenservice zoals je ze weinig meer tegen komt. ik kan The Freight hero iedereen aanbevelen. Ze hebben aan mij geen klant, maar een ambassadeur!

5 out of 5 stars

Tycho Ribbink

Transport
jan. 2019

Fijne partij om mee samen te werken. Al meerdere zendingen gedaan (10+) nog geen problemen gehad. Bij de eerste keer telefonisch hulp gehad om alles om de juiste manier in te vullen. Zeker een aanrader.

5 out of 5 stars

Bas van Dijk

okt. 2018

Alles fantastisch geregeld, zeer prettig bedrijf om mee samen te werken en ook nog eens betaalbaar

5 out of 5 stars

Kruis Roemer

jan. 2020

Een bedrijf waar ik inmiddels al een paar jaar mee werk. Altijd vriendelijk en maakt afspraken waar. Mensen anticiperen en denken met de klant mee, waardoor de zendingen zo snel mogelijk binnen zijn. De supply chain oplossingen en het aangeboden online platform zijn ideaal. Voor mij geen andere meer.

5 out of 5 stars

Rory van Weeghel

Industrie
dec. 2024

Heel handig voor het importeren van goederen. Regelen alles voor je van deur tot deur. Goede klantenservice en tijdige updates. Geeft het over aan Freight heroes en je kunt achterover leunen en je zending tegemoet zien.

5 out of 5 stars

Hicham Ben Youssef

Groothandel
dec. 2024

Een aantal keer een container voor ons verzorgd, elke keer naar tevredenheid. Een partij om zeker bij te informeren.

5 out of 5 stars

Wim van Ederen

Handel
nov. 2024

Al jaren een fijne en betrouwbare partner voor zendingen! Duidelijke informatie vooraf, overzichtelijke online portal en mochten er onverhoopt zaken zijn bellen ze altijd netjes om te overleggen. Ga zo door team! Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

5 out of 5 stars

Jochem - Bazz E-Bikes B.V.

E-Bikes voor bezorgdiensten
dec. 2024

Wij hebben meerdere malen met Fright Hero samengewerkt. En zal het zeker nog een keer doen om de volgende reden: Zeer goede communicatie en er waren helemaal geen problemen. Fright Hero nam contact met ons op als we iets vergeten waren. Bovendien, en dat was het allerleukste, heb je ook de “kleine dingen” met onze leverancier verduidelijkt, zodat wij zelf nergens omkijken naar hadden. Met andere vrachtmakelaars heb ik geen ervaring, maar die zijn echt goed.

5 out of 5 stars

B. Monzel

apr. 2021

Goede communicatie en competitieve prijzen

5 out of 5 stars

Wouter Meulemeester

jan. 2025

Werken al een tijdje met The Freight Hero. Goede communicatie en nette prijzen. Blijf zo doorgaan!

5 out of 5 stars

Damian van Weelden

jan. 2025

Goedkoop en makkelijk, top service!

5 out of 5 stars

Koen Bosman

aug. 2016

Heel erg tevreden met hun service and commitment!

5 out of 5 stars

Info GLSN

mei 2024

De goedkoopste expediteur met het meeste bestelgemak en snelste levering. Eindelijk, hier zat ik op te wachten!

5 out of 5 stars

Erwin Nijhuis

jun. 2017

Super super super, laag in kosten en alles netjes afgeleverd. Zeer breekbaar materiaal netjes zonder beschadiging bezorgd super :)

5 out of 5 stars

Maria Kanari

mrt. 2019

Duidelijke communicatie, vracht is makkelijk realtime te volgen en scherpe prijzen. Top service!

5 out of 5 stars

Alexandra Koopmans

mei 2017

Super blij met de service van The Freight Hero. Vorige week mijn eerste vracht uit Qingdao ontvangen. Vanaf het eerste moment is het bij The Freight Hero duidelijk wat de kosten zullen zijn. Via de website kan je Duidelijk een prijs zien. Ook via The freight Hero mijn vracht laten bezorgen. Na inklaring stond het binnen 4 dagen bij ons.

5 out of 5 stars

Couple Tv

jan. 2021

ABC Taxatles

5 out of 5 stars

ABC Taxaties

nov. 2024

Freight Hero heeft ons bedrijf enorm geholpen met het optimaliseren van onze logistieke processen. Van begin tot eind bieden ze een professionele en persoonlijke aanpak. De communicatie is altijd helder, snel en transparant, wat het plannen van transporten ontzettend eenvoudig maakt. Wat Freight Hero echt onderscheidt, is hun flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. Geen uitdaging is te groot, en ze denken altijd proactief mee om de meest efficiënte en kosteneffectieve oplossing te vinden. De track & trace-functionaliteit werkt perfect, waardoor we altijd real-time inzicht hebben in onze zendingen. Dankzij Freight Hero kunnen wij ons volledig focussen op onze core business, wetende dat onze logistiek in goede handen is. Ik kan dit bedrijf van harte aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een betrouwbare en professionele logistieke partner. Ga zo door, team Freight Hero!

5 out of 5 stars

Sofian Spierings

Groothandel in duurzame tassen
jan. 2025

Ik ben heel erg tevreden over The Freight Hero en vooral Mike. Wij vervoeren veel containers met deze partij en dit is altijd naar tevredenheid geweest. Handig dat je via hun website direct de prijzen kan zien en elke week per mail een update over je zending krijgt.

5 out of 5 stars

Dax van den Berg

E-commerce
feb. 2025

Gewoon top geregeld

5 out of 5 stars

Martin ‘Martinss’ S-H

feb. 2025

Al meerdere keren import via The Freight Hero gedaan (LCL), erg tevreden over de service en kosten!

5 out of 5 stars

Alex Kolk

feb. 2025

Enkele jaren reeds gebruik gemaakt van de service van The Freight Hero. Betrouwbaar bedrijf met een gebruiksvriendelijke website. Goed bereikbaar en altijd snel antwoord. Ga zo door!

5 out of 5 stars

Ten Hove Enterprise

mrt. 2025

Eenvoudig en duidelijk verzendproces met real time updates in de locatie van de goederen!

5 out of 5 stars

L S

mrt. 2025

Reeds enkele jaren importeren wij met The Freight Hero. In de meeste gevallen verloopt alles vlekkeloos. De facturen volgen snel zodat een zending snel kan afgewerkt worden, en de status van onze verschillende zendingen zijn in 1 oogopslag zichtbaar via het handige Freight Manager portaal. Wij zijn dus tevreden klanten.

5 out of 5 stars

Nicolas Teirlijnck

mrt. 2025