THE FREIGHT HERO'S WEKELIJKSE ZONDAGBLOG - 16 FEBRUARI 2025
De haven van Antwerpen
De haven van Rotterdam en de haven van Antwerpen zijn beide topklassehavens in Europa. Rotterdam heeft een grotere waterdiepte, een kortere toegang tot open zee en de Maasvlakte, die geschikt is voor de allergrootste containerschepen. Toch heeft Antwerpen enkele specifieke voordelen ten opzichte van Rotterdam. Tijd om eens verder in te zoomen op de haven van Antwerpen.
Landinwaarts
Antwerpen ligt dieper in het Europese continent dan Rotterdam. Hierdoor is de afstand tot grote industriële regio’s in Duitsland, Frankrijk en Midden-Europa korter. Dit zorgt in de regel voor lagere transportkosten en een snellere doorvoer van goederen naar het achterland. Het zorgt er ook voor dat Antwerpen een sterke focus heeft op warehousing en verdere logistiek. Er is veel opslagcapaciteit dicht bij de haven en toegevoegde waardediensten als verpakking, assemblage en labeling zijn daardoor ook dichterbij gelegen.
Eb en vloed
In de haven van Antwerpen kunnen schepen onafhankelijk van eb en vloed aanmeren, laden en lossen, omdat de terminals in een afgesloten systeem liggen. Sluizen houden het waterniveau stabiel, in tegenstelling tot in Rotterdam, waar delen van de haven wél direct afhankelijk zijn van de getijden. Antwerpen is een zogenaamde getij-onafhankelijke haven. Dit betekent minder wachttijden en een stabielere planning voor schepen. Ook resulteert dit in lagere overslag- en havenkosten.
Rechteroever
De rechteroever van de haven van Antwerpen ligt aan de oostkant van de Schelde als je met de stroom mee kijkt (richting zee). Dit is het traditionele en oudste deel van de haven, waar een groot deel van de industriële en logistieke activiteiten plaatsvindt. In 1990 werd de Europa Terminal officieel in gebruik genomen. In 1997 volgde een tweede, de Noordzee Terminal. Beide terminals zijn gelegen op rechteroever, voor de sluizen, en zijn vrij gelijklopend qua indeling en infrastructuurr.
Linkeroever
De linkeroever van de haven van Antwerpen ligt aan de westkant van de Schelde en is het snelgroeiend deel van de haven. Oorspronkelijk was de rechteroever het belangrijkste havengebied, maar door ruimtegebrek en de noodzaak voor uitbreiding heeft de linkeroever zich sterk ontwikkeld. Het grootste deel van de haven op de linkeroever is de Waaslandhaven. In de Waaslandhaven ligt Deurganckdok, een gebied van 1.000 hectare groot. Hier vind je de de MSC PSA European Terminal en de DP World Antwerp Gateway. Hier kunnen grote containerschepen ontvangen worden.
- MSC PSA European Terminal
MSC PSA European Terminal is met 16 meter diepgang geschikt voor de nieuwste generatie megacontainerschepen tot 24.000 TEU. Het is een joint venture tussen Mediterranean Shipping Company (MSC) en PSA Antwerp. PSA International, voorheen Port of Singapore Authority heeft een netwerk van havenprojecten verspreid over 26 landen wereldwijd. De thuishaven Singapore is veruit het meest belangrijk voor PSA.
- DP World Antwerp Gateway
De Antwerp Gateway Terminal is de grootste en modernste containerterminals in de haven van Antwerpen, en wordt beheerd door DP World Antwerp, een dochteronderneming van DP World, een van de grootste havengroepen ter wereld. De terminal heeft een aantal unieke kenmerken en innovaties en is uitgerust voor multimodaal transport, wat betekent dat containers snel en efficiënt kunnen worden overgedragen tussen schepen, binnenvaartschepen, treinen en trucks.